facebook_pixel

Jak przemienić stronę główną serwisu w skuteczne narzędzie marketingowe?

    Co się stanie, gdy połączymy użyteczność serwisu z mocnym copywritingiem?

    O ile wzrośnie sprzedaż za pośrednictwem tak opracowanej strony? To zależy od przygotowania siedmiu konkretnych elementów witryny.

    Specjaliści w zakresie użyteczności stron internetowych opracowali zestaw zasad, ułatwiających korzystanie z serwisów.
    Na podstawie obserwacji zachowania internautów stworzyli model idealnej witryny, która zapewnia dobrą komunikację z odwiedzającym stronę. Wzorzec ten pozwala na zwielokrotnienie poziomu sprzedaży na komercyjnych stronach www, bez większych nakładów finansowych.

    Model ten koncentruje się na:

    • intuicyjnej nawigacji
    • ułatwieniu skanowania w poszukiwaniu informacji
    • zapewnieniu zrozumiałej dla użytkownika komunikacji
     Aby jednak doprowadzić Internautę do NOR (Najbardziej Oczekiwanej Reakcji, którą najczęściej jest sprzedaż produktu lub usługi albo rozbudowanie listy mailingowej) nie wystarczy sama informacja.

    Witryna musi działać według zasady 3Z:

    • Zainteresować czytelnika swoją treścią
    • Zdobyć go
    • Zaangażować w NOR
     To jest zadanie dla copywritera. Teksty, elementy informacyjne i nawigacyjne witryny, mają doprowadzić odwiedzającego bezpośrednio do NOR. Tutaj jest miejsce na perswazję. Od jej skuteczności zależy współczynnik konwersji dla serwisu.
    Miejscem pierwszego kontaktu internauty z serwisem jest najczęściej Strona Główna witryny. Jeżeli nie wywrze ona dobrego wrażenia na gościu, to bez względu na bogactwo treści i informacji reszty stron serwisu, nikt nie sięgnie głębiej.

    Jej nadrzędnym celem jest Zainteresowanie internauty witryną, jest wabikiem dla czytelnika. Informacje zawarte na Głównej Stronie muszą skierować go do kolejnych podstron. Tam dopiero znajdzie on właściwą treść, która powinna go Zdobyć i Zaangażować w NOR.

    Dlaczego tak trudno jest zdobyć zainteresowanie odwiedzających?

    Ponieważ internauta jest ciągle w biegu, przechodzi od strony do strony, w poszukiwaniu czegoś interesującego. Towarzyszy mu nieustannie świadomość istnienia milionów innych witryn. To sprawia, że boi się utracić coś ważnego, co może znaleźć na stronie innej, niż ta, którą aktualnie przegląda. Jest niecierpliwy i wie, że wystarczy kliknąć ‚wstecz’ do wyników z wyszukiwarki by przejść do innego serwisu.

    Aby go zatrzymać na swojej stronie musisz mu jasno i szybko udowodnić, że jest to najlepsze miejsce w Sieci dla jego poszukiwań. Musisz na nim wywrzeć mocne wrażenie. Masz na to kilka sekund.

    Internauta musi się dowiedzieć:

    • jaką konkretną i wartościową informację dostarcza strona
    • co jest wyjątkowego w twojej stronie
    • co to mu da

    W wyścigu o uwagę i zainteresowanie klientów w Sieci masz do czynienia z trzema różnymi grupami odwiedzających.

    • Ci, którzy konkretnie ciebie szukali – użyli twojego URL
    • Ci, którzy w swoich poszukiwaniach natrafili na ciebie
    • Ci, którzy znaleźli się na stronie przypadkiem

    Każda z tych grup wymaga innego podejścia.

    Ci, którzy weszli na stronę przez url

     W grupie pierwszej mamy do czynienia z dwoma typami użytkowników.
     a) Ci, którzy znaleźli się pierwszy raz na stronie

    Może dostali wizytówkę, może gdzieś znaleźli adres strony. Tak naprawdę jednak, nie wiedzą, czego się spodziewać. Wpisują adres do przeglądarki (np. http://www.dynanet.pl) i co tam znajdują…?

    Czy kiedykolwiek patrzyłeś na swoją stronę okiem takiego człowieka? Czy to, co zobaczy, zainteresuje go?

    Aby Zainteresować, Zdobyć go i Zaangażować w NOR, trzeba mu przede wszystkim szybko wyjaśnić cel istnienia witryny. Są trzy szczególnie ważne miejsca na stronie, które dobry copywriter może wykorzystać do tego celu.

    Slogan reklamowy

    Podsumowuje misję witryny i co w niej jest wspaniałego. Slogan powinien być:

    • pełen informacji
    • jasny, łatwy do zrozumienia
    • długości 6-8 słów
    • podkreślający indywidualność i wskazujący na korzyści
    • konkretny, nie-ogólnikowy

    Tekst powitalny

    To zwięzły opis całej witryny. Jest autoreklama, która ma wzbudzić pragnienie pozostania na stronie i sięgnięcia w głąb, do kolejnych podstron.

    Dobrze jest wpleść w ten tekst główne słowa kluczowe witryny, co pozwoli łatwo zorientować się w treści serwisu.

    Punkty startowe

    Pokazują one jak dotrzeć do poszukiwanej informacji. Zasadniczo rolę tę pełni menu witryny. Jednak nie zawsze enigmatyczne, jednowyrazowe pozycje menu są w stanie poprowadzić odwiedzającego tam, gdzie byś chciał.

    Rozwiązaniem są krótkie i bardzo widoczne teksty, kierujące do konkretnych miejsc w serwisie. Niech będą one mini-prezentacją korzyści z sięgnięcia do tych miejsc.

    b) Ci, którzy byli już na twojej stronie

    Mają oni już za sobą pierwsze wrażenie, są zainteresowani tematem, a teraz szukają… no właśnie, czego szukają?

    Szukają nowości. Czegoś, czego jeszcze nie znają, świeżej i interesującej informacji.

    To specjalnie dla tej grupy musisz odpowiednio wyeksponować atrakcyjne nowości w twoim serwisie. Podpatrz jak to robią redaktorzy w głównych portalach informacyjnych. Tytuły newsów są takimi mini-reklamami. Ty musisz uczynić podobnie. Pozwól, by grupa ta bez szukania znalazła atrakcyjne nowości na twojej stronie.

    Ci, którzy weszli z wyszukiwarki

    Grupa ta zaangażowana jest w konkretny cel – uzyskać wartościową informację na konkretny temat. Wiedzą, czego chcą i pod tym kątem oceniają odwiedzane strony.

    Aby skutecznie dotrzeć do tego odbiorcy, optymalizację strony rozpoczynamy od tego, co ukryte – sekcji HEAD strony. Bo w jaki sposób najczęściej wyszukuje się informację w Internecie? Poprzez wyszukiwarki. A tu – dobre słowa kluczowe i wysoka pozycja w wynikach wyszukiwania to połowa sukcesu. Internauta, oprócz tego, że znajdzie stronę w wynikach, musi chcieć na nią jeszcze kliknąć. A jak podejmuje tę decyzję?

    Czytając tytuł i opis strony!

    Musisz tam zawrzeć główną korzyść z wejścia na twoją witrynę. Ważne jest, byś wiedział, do kogo kierujesz swoją stronę i czego w Internecie szuka twój docelowy odbiorca. Postaw to przed jego oczami. Zrób dobrą reklamę swojej stronie.

    Dobrze, załóżmy, że ci się to udało. Jest na twojej Głównej Stronie. I co dalej? Szuka potwierdzenia, że miejsce, w którym się znalazł jest w stanie dostarczyć mu wartościowej i wiarygodnej informacji na konkretny temat. Pomoże w tym dobrze opracowany slogan i tekst powitalny strony. Pozostałe elementy pozostają takie same, jak dla grupy 1a.

    Ci, którzy weszli przez przypadek i nie bardzo wiedzą, czego tu szukają

    Na pierwszy rzut oka może wydawać się, że jest to grupa stracona dla serwisu. Nie są bezpośrednio zainteresowani ani tematem ani witryną.

    Pamiętać musimy jednak o tym, że ludzie pod wpływem impulsu kupują wiele niepotrzebnych rzeczy. Dotyczy to szczególnie internautów, którym niewiele potrzeba by kliknąć w dowolny link. Wykorzystaj to.

    Aby dotrzeć do tej grupy na Głównej Stronie umieść reklamę najatrakcyjniejszego miejsca w serwisie. Pokaż co masz najnowszego, najlepszego, najbardziej popularnego lub jakąś gorącą promocję. Jeśli zainteresujesz tym przypadkowego odwiedzającego, zostanie na twoich stronach i masz szansę doprowadzić go do NOR.

    Siedem elementów Strony Głównej, które opisałem w tym artykule ma ogromny wpływ na sukces finansowy sprzedaży w Sieci. Pierwszym i zasadniczym krokiem jest optymalizacja serwisu pod kątem jego użyteczności. Drugi stopień na drodze do sukcesu to opracowanie przez copywritera kluczowych elementów Strony. A trzeci krok, to… realizacja napływających zamówień! 🙂

    Liczba komentarzy: 4

    1. Piotr
      29 grudnia 2006 z 03:07

      „Miejscem pierwszego kontaktu internauty z serwisem jest najczęściej Strona Główna witryny”

      – niekoniecznie. Miejsce kontaktu powinna być strona którą ty wybierzesz (np. linki z bannerów, AdSense, linków na forum, itp…) – to częsty błąd, kierowanie na stronę główną – tylko po co?

      Podobnie z wyszukiwarki – w miarę wzrostu popularności i rozbudowy serwisu ludzie trafiają już na konkretne podstrony (np. artykułów) dlatego praktycznie każda z podstron powinna być choć trochę przygotowana do pozyskania klienta – nie tylko strona główna.

      „1. Ci, którzy konkretnie ciebie szukali – użyli twojego URL
      2. Ci, którzy w swoich poszukiwaniach natrafili na ciebie
      3. Ci, którzy znaleźli się na stronie przypadkiem

      Każda z tych grup wymaga innego podejścia”

      Fakt, ale również i najlepiej innej strony (landing page). Ogólnie strona i teksty powinny być tak przygotowane, żebyś to TY kierował wędrówką internauty po stronie, a żeby jemy wydawało się, że robi to sam.

      Zasada jest taka, że nie ważne gdzie ktoś „wyląduje” strona powinna w 3 kliknięciach doprowadzić go do jak to nazwałeś NOR… jeżeli to jest zapisanie do newlsettera, to znajdując się w artykule powinien dotrzeć do formularza w nie więcej niż 3 kliknięcia.

    2. Darek Puzyrkiewicz
      2 stycznia 2007 z 19:22

      Wszystko się zgadza.

      Nie chodzi mi tu o to, że Strona Główna serwisu ma zastąpić landing pages, lecz o to, że skoro każdy serwis takową stronę posiada, to należy ją jak najlepiej wykorzystać.

      Moim celem nie jest namawianie na kierowanie potencjalnego klienta do strony startowej, lecz uczynienie z niej skutecznego narzędzia marketingowego.

    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail pozostanie ukryty
    Wymagane pola są oznaczone *