Prowadząc biznes internetowy, prędzej czy później stajemy przed trudnym zadaniem stworzenia opisów dla sprzedawanych produktów.

Wbrew pozorom nie jest to proste zadanie.

Dlatego nie dziwi fakt, że spora część sklepów po prostu zamieszcza standardowe opisy dostarczane przez producenta, licząc na to, że to wystarczy aby przekonać klienta do zakupu. I często wystarcza. Każdy jednak, kto sprawdzał skuteczność autorskich, niestandardowych opisów, te wie, że opłaca się wyróżnić wśród dostawców podobnych (lub takich samych) produktów. Warto zainwestować w dobrze napisane teksty, ponieważ po prostu zwiększa to sprzedaż.

Jak więc pisać takie teksty, skąd brać pomysły, jak przekonywać klientów?

Zacznijmy od kilku pytań. Pozwolą one na spojrzenie na nasz w sposób, który pozwoli na stworzenie ciekawego i przekonującego do zakupu opisu. Jak zwykle – weź kartkę i długopis i spisz odpowiedzi na pytania:

1. Do kogo skierowany jest produkt i jaki problem rozwiązuje?
2. Jacy użytkownicy i w jakich okolicznościach osiągną największe korzyści z używania produktu?
3. Jakie są składniki (komponenty) produktu i gdzie zazwyczaj się znajdują?
4. Czego produkt nie ma, dzięki czemu jest więcej wart?
5. Gdybyś miał opisać produkt, to byłoby to skrzyżowanie czego z czym?
6. Jak poczuje się konsument, który użyje produktu?
7. Jakie testy przeprowadzono w trakcie tworzenia produktu?
8. Dlaczego klient miałby chcieć więcej niż jeden egzemplarz produktu?
9. Dlaczego cena jest taka atrakcyjna?
10. Jaka jest najważniejsza prawda o produkcie?
11. Z czym kojarzy się produkt?
12. Gdyby produkt nagle ożył, to kim by był?
13. Jaka jest różnica w życiu klienta PRZED użyciem produktu i PO?
14. jaki element produktu jest najważniejszy?
15. Jaki efekt gwarantuje produkt?

Nie każda odpowiedź będzie ciekawa lub inspirująca. Na pewno jednak wśród nich znajdziesz coś, co będzie punktem zaczepienia dla ciekawego opisu. Najważniejsze jest by pod kątem korzyści dla klienta odpowiedzieć na podstawowe pytania: Co to jest i do czego służy? Jakie rezultaty przynosi korzystanie z produktu? Co tak naprawdę klient będzie z tego miał? Jak to działa – czyli w jaki sposób produkt zapewnia istotne dla klienta korzyści i co nowego wprowadza produkt, co odróżnia go od innych, podobnych.

Czasem zdarza się – zwłaszcza, gdy opisujemy serię podobnych produktów, że ciężko znaleźć coś ciekawego. Jeżeli nie jesteś w stanie znaleźć jakiejś ciekawej właściwości, to postaraj się większy nacisk położyć na jedną z cech i uczynić z niej dominujący element.

Zrób wszystko, by przygotowywany opis był jak najbardziej dynamiczny. Pokaż produkt w działaniu, jak pracuje i przynosi efekty. Zamiast wyliczanki cech i korzyści zademonstruj jak tworzy on ważne dla klienta rezultaty. Wyobraź sobie film, którego bohaterem jest klient, który zaskoczony odkrywa niezwykłe właściwości zakupionego produktu. Użyj wyobraźni.

Postaraj się też by opis był jak najbardziej pełny. O co chodzi? Załóżmy, że sprzedajesz ebook do nauki gry na gitarze. Zamiast pisać: “ebook zawiera pełny kurs nauki gry na gitarze” możesz określić to tak: “Dzięki temu ebookowi nauczysz się grać na gitarze.” Co grać? Na przykład popularne przeboje. A jak grać? Bezbłędnie. Jak jeszcze? Bez nauczyciela. Jak jeszcze? Bez męczących ćwiczeń. Jak długo to zajmie? Miesiąc. Jak więc może wyglądać taki ‘pełny’ opis? “Oto ebook, dzięki któremu w 30 dni nauczysz się grać bezbłędnie popularne przeboje. Bez nauczyciela i bez męczących ćwiczeń.” Czy nie wygląda to ciekawiej? 😉

Dzięki inwestycji w ‘pełniejsze’, ciekawsze, bardziej dynamiczne opisy produktów łatwiej jest zainteresować nimi klientów. Bo z czym ma do czynienia internauta? Ze zdjęciem i opisem. Na ich podstawie musi on sobie wyobrazić, jak w rzeczywistości wygląda towar i jakie korzyści przyniesie mu zakup. Jeżeli opis do niego nie przemówi, to niczego nie kupi! A co nam po sklepie, który nie przynosi zysków?