Dobra akcja promocyjna prowadzi nie tylko do gwałtownego przyrostu gotówki u sprzedawcy. Może też wyrządzić szkodę, dlatego musisz przygotować się na wszystko.

Popatrz na poniższe zdjęcie – oto, co mnie spotkało w środę 12 grudnia rano, po szalonej promocji Szkoły Copywritingu:

Na kilka godzin przed zamknięciem promocyjnej sprzedaży zrobiło się naprawdę baaarrrdzo gorrrąco. Wiem, że moje szkolenie jest nieskromnie mówiąc rewelacyjne. Ale mimo tego, lekko się zdziwiłem, bo nie robiłem żadnej wielkiej akcji promocyjnej typu “Product Launch” z dużą liczbą partnerów. Tylko moja mała lista i wierni czytelnicy tego blogu. No i mała promocja cenowa.

To oznacza, że podobna promocja jest w stanie rozruszać i Twoją sprzedaż. Klienci to uwielbiają, więc chętnie zareagują. Ale, może to Ci też zaszkodzić.

Jak nie stracić na promocji?

Awaria serwerów pod wpływem nagłego szału zakupowego to mały problem. W moim przypadku wystarczył jeden telefon i wszystko wróciło do normy.

Znacznie gorsze jest to, że gdy obniżysz cenę jakiegoś produktu, klienci mogą sobie pomyśleć, że to jest jego realna cena i nie będą chcieli kupować po zakończeniu promocji.

W moim przypadku pytanie brzmiało: czy po zakończeniu akcji promocyjnej ktoś będzie chciał kupić Szkołę Copywritingu za cenę wyjściową, czyli za 997 zł.?

W jednym z maili, jakie otrzymałem w czasie całej akcji, jeden z moich czytelników napisał: “ostatecznie produkt jest wart tylko tyle, ile klient będzie chciał za niego zapłacić”. I Tu jest pies pogrzebany.

Co jest lepsze dla Ciebie?

Możesz przyjąć jedną z dwóch perspektyw:

1) Egocentryczną
2) Ekonomiczną

Pierwsza postawa sprowadza się do tego: “Oto mój produkt, wart jest 997 zł i jak chcesz to kup, a z ceny nie zejdę.” Taki sprzedawca koncentruje się tylko na sobie i swoim produkcie. Nie obchodzi go klient, tylko jego pieniądze.

Druga postawa jest zupełnie inna. Jeżeli klienci nie akceptują wysokiej ceny za produkt, to nie znaczy, że on nie jest tyle wart, tylko że nie jest on dopasowany do ich potrzeb i możliwości. Tylko to. I nie zmienią tego świetne oferty ani bajeczne opisy. Najlepsze oferty sprzedażowe nie mają za cel zmieniać klientów, tylko pokazać, że dany produkt jest idealnie dopasowany do ich sytuacji.

Co więc zrobić, gdy masz wartościowy produkt, a klienci nie chcą go kupić za jego prawdziwą cenę?

Dwa wyjścia. Albo zaoferujesz coś, co jest lepiej dopasowane do ich sytuacji, albo zaczniesz sprzedawać zupełnie innym klientom. Jednym ze sposobów dopasowania produktu do klientów, którzy z góry nie akceptują cen powyżej pewnego pułapu jest jej obniżka.

Komu sprzedać by zarobić?

I to jest sedno sprzedaży – dopasuj produkt do klienta albo zmień osoby, do których kierujesz ofertę.

Powiem Ci coś osobistego.

Myślę, że przesadziłem z tą Szkołą Copywritingu. To znaczy, że za dużo chciałem na raz dać swoim czytelnikom.

To jest produkt moich marzeń – sam chciałbym, by na początku mojej kariery ktoś dał mi tak skondensowaną praktyczną wiedzę. I byłbym wtedy gotowy zapłacić każdą cenę za tę wiedzę. I faktycznie, płaciłem nawet znacznie więcej, ale za coś znacznie słabszego – tak byłem zdesperowany i spragniony wiedzy.

Ale ile jest takich osób, jak ja, które mają obsesję na punkcie copywritingu a nie na cenie produktu?

Czy więc tą swoją promocją nie zniszczyłem ogromnej wartości Szkoły Copywritingu? Nie. Zniszczyłem tylko swoje wyobrażenia na temat mojego czytelnika.

Jak widzisz, promocja może dać Ci pieniądze, ale też nauczyć Cię czegoś cennego o Twoich klientach.

To dla Ciebie Czytelniku

Myślę teraz nad czymś bardziej dopasowanym do profilu odbiorców tego blogu. Nie chcę być egoistą. Raczej mam zamiar skroić nowe produkty do oczekiwań i możliwości osób, szukających tu praktycznej wiedzy na temat copywritingu.

Szkoła Copywriitingu pozostanie dla tych, którzy potrzebują końskiej dawki marketingowej wiedzy. A co dla pozostałej grupy moich szanownych czytelników?

Mam pomysły, jak tę wiedzę, którą chcę się dzielić zrobić bardziej lekkostrawną.

Ale może Ty mi powiesz, co by było najlepsze dla Ciebie? Bo widzisz, nie da się w krótkim artykule na blogu w pełni pokazać wszystkich technik i sposobów przygotowania skutecznych tekstów. Poza tym to wymaga ode mnie sporego nakładu pracy.

Napisz w komentarzu, co dla Ciebie by było najlepsze, najbardziej dopasowane do Twoich oczekiwań i możliwości?