Pierwsze polskie FAQ na temat copywritingu

(Padł stary plugin i strona jest w trakcie odtwarzania)

Ogólnie o copywritingu

Czy rola copywritera będzie rosła, czy raczej rozwój technologii spowoduje zanik tego zawodu?

KażŸda, nawet najbardziej zaawansowana technologia potrzebuje człowieka! W marketingu internetowym zawsze będzie potrzebny ktoś, kto napisze tekst, opis produktu, tagline, slogan, czy choćby scenariusz do coraz popularniejszych nagrań video. Wraz ze wzrostem wykorzystania Internetu, rola tworzących content, piszących oferty i teksty będzie ciągle rosła.

Gdzie najlepiej znaleźć skutecznego copywritera?

Najlepszą metodą na znalezienie skutecznego copywritera są rekomendacje od zadowolonych klientów.

Innym sposobem jest przeszukiwanie Internetu pod kątem usług związanych z copywritingiem. Przeglądając stronę copywritera sami możŸemy ocenić, czy faktycznie jego słowa robią na nas wrażenie i wywołują chęć zakupu jego usług. Jeśli nie potrafi się sprzedać, to jak to zrobi z Twoim produktem? Trzeba też wziąć pod uwagę, że może nam nie odpowiadać styl, w jakim pisze, nie ma to jednak nic wspólnego ze skutecznością jego dzieł.

Jak długo trzeba się uczyć, aby zostać dobrym copywriterem?

Dobry copywriter to ten, kto swoimi tekstami osiąga dobre efekty. Nie da się określić czasu, po którym copywriter jest ‘dobry’, miarą jest jego skuteczność. Im więcej ma praktyki w pisaniu tekstów, tym szybciej osiągasz wysoką skuteczność. Poza tym, dobry copywriter ciągle się uczy i nieustannie doskonali swoje umiejętności.

Czy każdy może zostać copywriterem?

KażŸdy możŸe pisać teksty promocyjne i reklamowe. JednakżŸe tylko niewiele osób jest w stanie stworzyć naprawdę dobre i skuteczne teksty. Bycie copywriterem, to paląca pasja, twórcze podejście do żŸycia i nieustanny rozwój umiejętności. Nie każŸdy jest w stanie podporządkować temu swoje żŸycie (jak ja!).

Jak najlepiej nauczyć się copywritingu?

Pierwszym krokiem w nauce copywritingu jest zapoznanie się z tym, co na ten temat piszą najlepsi specjaliści. Tacy, którzy swoimi tekstami najwięcej sprzedali.

Kolejny etap, to analiza najbardziej skutecznych tekstów reklamowych. Trzeci etap, to tworzenie i doskonalenie własnych tekstów.

PonieważŸ copywrting to pisanie tekstów, niezbędne jest ciągłe rozwijanie tej umiejętności. Nie chodzi jednak tu o to by zachwycać czytelników swoim słownictwem. W copywritingu liczy się przede wszystkim umiejętność interesującego i jasnego wyrażŸania swoich myśli. Jest to połączenie prasowego stylu pisania newsów  z wciągającą historią, której bohaterem jest reklamowany produkt. Trzeba jednak ciągle pamiętać o uwadze Davida Ogilvy, żŸe: “To, co mamy do powiedzenia, jest ważŸniejsze niżŸ sposób, w jaki to przekazujemy”.

Klasyczni (legendarni) znani copywriterzy, od których warto się uczyć, to: Claude C. Hopkins, John Caples, Robert Collier, David Ogilvy, Robert W. Bly, Clayton Makepeace, Eugene M. Schwartz i Gary Halbert.

Czy działalność copywritera podlega uregulowaniom dotyczącym praw autorskich?

Jak najbardziej. Dlatego teżŸ w umowach dotyczących zlecenia napisania tekstu zawarta jest klauzula o przekazaniu zlecającemu autorskich praw majątkowych, związanych z tekstem.

Czy są copywriterzy specjalizujący się w pisaniu konkretnego rodzaju ofert?

Dobry copywriter powinien poradzić sobie z każŸdego rodzaju wyzwaniem. KażŸdy jednak, czy to ze względu na wykształcenie, czy doświadczenie zawodowe możŸe lepiej ‘czuć’ pewne tematy. JeżŸeli szukamy kogoś, kto ma przygotować ofertę związaną na przykład z informatyką, to copywriter, który w tej branży pracował (jak na przykład ja!), będzie miał większe szanse trafić do odbiorcy. Nie jest to jednak reguła.

Czy copywriter musi znać język angielski?

Nie musi, jeśli pisze po polsku.

JeżŸeli jednak chce zapoznać się z klasyką reklamy i jej największymi osiągnięciami i aktualnymi trendami, to bez znajomości języka angielskiego niewiele osiągnie.

Czy copywriter tylko pisze tekst reklamy, czy też wymyśla kształt strony, wizualizację?

Podstawowym zadaniem copywritera jest stworzenie tekstu, jak najskuteczniej sprzedającego oferowany produkt. Strona wizualna to domena grafików, jednak copywriter powinien nadzorować jej tworzenie, aby była ściśle podporządkowana jednemu celowi – NOR.

Czym się różni “hard-selling’ od “soft-sellingu” ?

Hard-selling, to bezpośrednia sprzedażŸ za pomocą konkretnej oferty, której zwieńczeniem jest wezwanie do zakupu.

Soft-selling, to najczęściej tekst, promujący produkt, jednak zamiast do formularza zamówienia, kieruje czytelnika do strony partnera autora tekstu, który prowadzi sprzedażŸ promowanego produktu. Soft-selling to sprzedażŸ pośrednia, afiliacyjna.

Przykładem soft-sellingu jest Content Marketing.

Czy jest różnica między copywritingiem webowym a tzw. off-line’owym?

Teksty publikowane w Internecie muszą być bardziej konkretne i obrazowe, niż te choćby z gazet. Częstym błędem wielu firm jest przedruk broszur reklamowych na witrynie internetowej. Ta sama treść, która do tej pory doskonale sprawdzała się w folderach, w Internecie przynosi mizerne efekty. Wynika to ze specyfiki Sieci, szybkiego tempa przeglądania stron przez internautów, a takżŸe tego, iżŸ czytanie na ekranie komputera przebiega wolniej i jest o wiele mniej wygodne niżŸ czytanie tekstu drukowanego.

Czym różni się SEO copywriting od normalnego copywritingu?

SEO Copywriting (ang. Search Engine Optimization Copywriting) to optymalizacja tekstu pod kątem wybranych słów kluczowych, które mają zapewnią stronie wysokie miejsca w wynikach wyszukiwania.

Optymalizowany tekst jest redagowany w taki sposób, by określone słowa odpowiednio często występowały w tekście i zajmowały ważŸne, z punktu widzenia wyszukiwarki miejsca. Dobrze napisany tekst, który w dodatku jest publikowany przez inne serwisy potrafi przynieść zaskakujące rezultaty.

Nazwa “SEO Copywriting” jest więc najczęściej nieświadomym nadużyciem, bo ogranicza się do pisania (“writing”) bez określonego rodzaju tekstu (tu: “copy”, czyli tekst sprzedażowy. Bardziej właściwe byłoby więc określenie SEO Writing.

Co to jest copywriting i czym się zajmuje?

W ogólnym tego słowa znaczeniu copywriting to proces tworzenia przekazu promocyjnego, który możŸe przyjąć formę filmu reklamowego, spotu radiowego, reklamy prasowej lub internetowej, ulotki, broszury lub folderu.

Copywriting w Internecie to pisanie tekstów, których celem jest nakłonienie czytelnika do podjęcia Najbardziej Oczekiwanej Reakcji (w skrócie NOR). Oznacza to, że tekst ten niekoniecznie musi być typową reklamą produktu lub usługi. Jego celem może być zachęta do zapisania się na listę mailingową, subskrypcja newslettera, wysłanie zapytania, wykonanie telefonu, bądź kliknięcie w link partnerski. W niniejszym FAQ najczęściej mówi się o ofercie i sprzedażŸy, jednak w takim samym stopniu dotyczy to pozostałych celów określanych przez NOR.

Oferta

Co jest najważniejsze w tekście reklamowym?

Skuteczny tekst reklamowy powinien skupiać uwagę potencjalnego klienta na realizacji jego Pragnień, zaspokajaniu jego  Potrzeb i rozwiązywaniu jego palących Problemów. Produkt jest tylko pomostem do jego celu. Czytelnik musi zobaczyć siebie z produktem i jak zmieni się jego żŸycie po skorzystaniu z oferty.

Pomaga w tym metoda P.E.N. (Problem – Efekty – Niepokój), dzięki której poruszysz wszystkie emocje klienta, związane z zakupem. Więcej na ten temat znajdziesz w nagraniu “3 wyrazowa copywriterska formuła sprzedaży w internecie >>

Z czego składa się skuteczna oferta?

Podstawowe elementy skutecznej oferty internetowej to:

1. Mocny, intrygujący i wzbudzający ciekawość nagłówek.

2. Pierwszy akapit, który rozwija myśl wyrażŸoną w nagłówku i zachęca do zapoznania się z całą ofertą.

3. Wypełniony faktami i słownymi obrazami tekst, pokazujący, jak bardzo zmieni się życie czytelnika po zakupie oferowanego produktu.

4. W miarą możŸliwości opinie zadowolonych klientów.

5. Wezwanie do podjęcia konkretnego i natychmiastowego działania – KUP TERAZ.

6. Formularz zamówienia oczywiście 🙂

Jak nie zniechęcić czytelnika i sprawić, by przeczytał ofertę do końca?

Najważniejsze – pisać o tym co interesuje czytelnika/klienta. To coś zupełnie innego, niż rozpisywanie się o produkcie.

Podstawowe pytanie, jakie zadaje sobie potencjalny klient, brzmi “Czy to jest najlepsze dla mnie?”.

Najprostszą metodą (do zrozumienia, z zastosowaniem trochę trudniej) zainteresowania czytelnika jest pisanie o dwóch stronach jego życia – Bez produktu i Z produktem. Ten kontrast stworzy napięcie, które domaga się uwolnienia – ZAKUPU!

Pamiętaj też o całym cyklu mikrokonwersji, wynikającej z Dynamiki Klienta:

mikroDK

To oznacza, że musisz go tekstem przeprowadzać przez kolejne etapy, aż do finału – ZAKUPU.

Jak sprawić, aby oferta nakłoniła czytelnika do zakupu?

Przede wszystkim musi być skierowana i dopasowana do konkretnego odbiorcy. (Nieco więcej na ten temat znajdziesz w artykule: Modelowanie klienta >>) Powinna przedstawiać wiarygodny i najlepiej szybki sposób na rozwiązanie palącego Problemu Klienta, spełnienia jego Pragnień lub zaspokojenia pilnych Potrzeb.

Bardzo ważŸnym i skutecznym sposobem na nakłonienie czytelnika do podjęcia NOR jest zaoferowanie mu atrakcyjnej promocji, która mija po kilku, lub kilkunastu dniach. Bez takiego “poganiacza” potencjalni klienci mogą w nieskończoność odkładać decyzję o zakupie.

Jak sprawić, by klienci kupowali wielokrotnie?

Najprościej – spraw, by klient był zadowolony z zakupu. Nie jest to więc tylko sprawa oferty, lecz raczej obsługi posprzedażŸowej i podtrzymania dobrego kontaktu z klientem.

Z drugiej strony, jeśli masz już świetne produkty i doskonałą obsługę, w swoich tekstach i e-mailach ciągle informuj o wszystkich produktach. Jeśli nie będziesz o tym mówić klientom, to kto im powie? Konkurencja?

Czego się wystrzegać w pisaniu ofert?

Krótko: nudy i wodolejstwa. Jak ognia należŸy unikać teżŸ przesadnych i niewiarygodnych sloganów. Bardzo nieskuteczne są egzaltowane i poetyckie teksty.

Od początku do końca skup się na tym, co naprawdę interesuje klienta i nie marnuj jego czasu żadnymi dygresjami. To wystarczy.

Czy długie oferty sprzedają lepiej niż krótkie?

David Ogilvy mówił: “Długi tekst jest bardziej skuteczny niżŸ krótki”. Potwierdza to tez doświadczenie najbardziej skutecznych copywriterów. Pod jednym wszakżŸe warunkiem. Długi tekst musi w interesujący sposób dostarczać możŸliwie najwięcej argumentów przekonujących klienta do zakupu. Takiej oferty nikt raczej nie przeczyta od deski do deski, każŸdy jednak znajdzie coś dla siebie.

Nie ma tekstów zbyt długich. Są tylko zbyt mało interesujące.

Co oznacza określenie “idealny klient”?

W ten sposób określa się docelowego odbiorcę reklamy. Reprezentuje on wspólne cechy klientów produktu lub usługi, które mają wpływ na podjęcie decyzji o zakupie. Dzięki określeniu idealnego klienta, copywriter możŸe posłużŸyć się argumentacją odpowiednią do środowiska, cech, sytuacji i motywacji potencjalnego klienta.

Co oznacza skrót AIDA?

Jest to jedna z podstawowych i chyba najbardziej znana metoda pisania tekstów reklamowych.

Skrót pochodzi od pierwszych liter angielskich słów:

Attention – zwrócenie uwagi. Jest to podstawowy element skutecznej reklamy. JeżŸeli nie zatrzymamy uwagi czytelnika na tekście, to tak, jakby go w ogóle nie było. Elementami, zwracającymi uwagą są przede wszystkim nagłówek, pierwszy akapit, podtytuł i ilustracja.

Interest  – zainteresowanie. Nie wystarczy tylko skupić na reklamie uwagę klienta, ponieważŸ nawet jeśli zatrzyma się na chwilę, a nie znajdzie nic interesującego dla siebie, to zamiast przeczytać tekst reklamy, przeskoczy do innej strony.

Desire – wzbudzenie pragnienia, pożŸądania. To chyba najtrudniejsza cześć reklamy. Samą informacją rzadko wzbudzimy emocje na tyle silne, by czytelnik zapałał żŸądzą natychmiastowego zakupu. Trzeba wpłynąć na jego emocje. Potrzebne są do tego fascynujące sposoby zaspokajania Potrzeb i Pragnień i zaskakujące rozwiązania palących Problemów klienta. Często wiążŸe się to z dodatkowymi zachętami w postaci szybko przemijających promocji.

Action – działanie. Oferta musi kończyć się jasnym wezwaniem do podjęcia konkretnego działania. Czytelnik nie możŸe mieć żŸadnych wątpliwości co to tego, co ma dalej robić. Bez wezwania do działania cała praca copywritera idzie na marne a wahanie zabija sprzedaż.

Co to jest Unikatowa Cecha Oferty?

Jest to spolszczona wersja angielskiego terminu USP (Unique Selling Proposition), który wprowadził w latach czterdziestych ubiegłego wieku copywriter z Nowego Yorku, Rosser Reeves.

UCO jest cechą produktu lub oferty, która powinna mieć tak dużą wartość dla docelowego klienta, że ten nie będzie w stanie oprzeć się pokusie zakupu. To główny powód, dla którego klient wydaje pieniądze, więc koniecznie musisz ją znaleźć i jasno zakomunikować w swojej ofercie.

Więcej na ten temat we wpisie To wyjątkowa okazja

Czy UCO musi być czymś, czego nikt inny nie ma?

UCO powinna stanowić podstawę dla całej oferty. Musi zatem odróżniać Twój produkt nas od konkurencyjnych.

Powtarzanie UCO konkurencji to dla niej darmowa reklama, bo zawsze będzie kojarzyła się z nimi. Nie chodzi tu o super kreatywność, lecz wyróżnienie się na tle innych, podobnych firm. Musisz klientowi powiedzieć i pokazać, dlaczego ma TO kupić u Ciebie, a nie gdziekolwiek indziej.

Czym się różnią: slogan, claim, tagline i nagłówek?

Claim, tag-line, to tak zwany slogan pozycjonujący. Jego celem jest przekazanie w skondensowanej formie treści promującej firmę lub produkt. Może to być krótka fraza lub zdanie.

Sam w sobie slogan to chwytliwa fraza, mająca zwrócić uwagę na firmę/produkt, jednak nie musi on być w żaden sposób bezpośrednio powiązany z produktem. Na przykład slogan “Jesteś tego warta” może dotyczyć mnóstwa produktów i zawsze będzie pasował.

Nagłówek w reklamie internetowej może (choć nie musi) zawierać slogan, ponieważ jego rolą jest zwrócenie uwagi czytelnika i zachęta do przeczytania treści Landing Page.

Nagłówek i Slogan

[FAQ]

Treść oferty

[FAQ]

Inne

[FAQ]

Masz jakieś pytanie, na które chcesz znaleźć odpowiedź? Napisz do mnie, za pomocą Formularza Kontaktowego >>

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie będzie opublikowany. Pola, które musisz wypełnić zaznaczone są *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.