Rozwój osobisty i biznesowy

Kategoria Wszystko, co pomaga rozwijać karierę copywritera i biznes Liczba artykułów: 52

Wyznanie: dlaczego copywriting pełen jest sekretów?

Interesuje Cię copywriting na tyle, że szukasz w Internecie porad, kursów i szkoleń? No to pewnie nie raz trafiłeś (lub trafiłaś) na nagłówek typu „101 Sekretów…”? Oto intrygująca prawda o takich nagłówkach, leniwych copywriterach i klientach, którzy nabierają się na takie oferty. A teraz popsuję całą zabawę:

Copywriting w Internecie – to już 5 lat, a za chwilę…

Dziś mija 5 lat od momentu założenia tego blogu, a ja zamiast się cieszyć jestem sfrustrowany. Właściwie to zdesperowany. Zmęczony i sponiewierany. Dotarło do mnie, że tak dłużej nie może być. I zrobiłem coś, co może uczynić mnie najszczęśliwszym człowiekiem na ziemi, albo… nie, nie chcę nawet o tym myśleć. Ale Ciebie, jako czytelnika na pewno to ucieszy (hhmm… mam taką nadzieję). Być może wiesz lub nie, ale przez te 5 lat blog prowadziłem hobbistycznie, po godzinach pracy. Tak, tak, wyścig szczurów, 8-16 (ha ha, pomnóż to przez 2), bezpieczny etat, świetlana przyszłość i takie tam. Teraz rozumiesz, dlaczego średnia wpisów to 1 na miesiąc? Sorry, nie dało rady więcej. W domu mam 3 piękne kobiety, które chcą mnie mieć tylko dla siebie…

Drogi copywriterze…

Kilka dni temu ktoś zadał mi ciekawe pytanie: „Darek, czemu copywriterzy są tacy drodzy?” Myślę, że wiele osób, które rozważają zatrudnienie specjalisty od copywritingu, zastanawia się nad odpowiedzią. A większość szuka jak najtańszych wykonawców. I to jest podstawowy błąd. Oto, dlaczego. Na początek kontrowersyjne stwierdzenie. Tani copywriter to slaby copywriter. Dlaczego? Już tłumaczę. Jeśli ktoś z tej branży ma niskie ceny, to albo jest początkujący, albo ma zbyt małe umiejętności by żądać więcej. Zdesperowany (bo brak zleceń) gotów jest wtedy na pracę za grosze by tylko zyskać klienta.

Mit korzyści w copywritingu

Czy wiesz, jaka jest podstawowa reguła copywritingu, o której wspomina nawet  najpodlejszy poradnik? "Pisz o korzyściach, a nie cechach produktu". Znasz to? No to ja Ci mówię: "Zapomnij o korzyściach". Dlaczego? Przeczytaj ten artykuł. Przypomnij sobie ten moment, gdy piszesz ofertę. Cały czas zastanawiasz się, co tu jeszcze dopisać, by przekonać docelowego klienta do zakupu. Jakie korzyści z zakupu go zachęcą do złożenia zamówienia? Czy to, co piszę, to są w ogóle korzyści czy tylko cechy?

Sumienie copywritera

Czekając na rozstrzygnięcie głosowania (sidebar, po prawej) piszę dziś nietypowo, refleksyjnie i bardzo osobiście... Koniec roku jest dla mnie okazją do spojrzenia wstecz, ale też namysłu nad tym, w jakim kierunku zmierzam. Będzie o copywritingu w twardej rzeczywistości biznesowej i o obawie utraty czegoś ważnego dla każdego człowieka. Przynajmniej dla każdego, kto sobie to uświadamia...

Co mogę dzisiaj dla Ciebie zrobić?

Co mogę dzisiaj dla Ciebie zrobić, by pomóc Ci pisać lepsze teksty e-maili, ofert i reklam? Przypuszczam, że w tej chwili zastanawiasz się nad ważnym pytaniem. Dlaczego on w ogóle miałby coś dla mnie zrobić?

Ile czasu copywriter powinien pisać swój tekst?

Czy wiesz, że Gary Bencivenga, jeden z najlepszych na świecie copywriterów jeden Sales Letter pisał przez około 90 dni? Gary Halbert, który nie bał się chwalić, że jest największym na świecie copywriterem i był zawsze gotowy poprawiać cudze oferty sprzedażowe, gdy miał to zrobić z tekstem Gary'ego Bencivenga, poddał się. Tekst ten był tak doskonały, tak genialnie napisany, że geniusz Halbert nie odważył się zmienić ani jednego słowa. Można mieć przebłysk geniuszu i w ciągu kilku godzin napisać świetną ofertę. Jednak w większości przypadków to długa i mozolna praca.

Poważne nieporozumienie w e-mail marketingu

Publikacja pierwszej wersji kursu na temat pisania e-maili wzbudziła dyskusję w komentarzach na moim blogu. Jeden z wątków dotyczy tego, czy nadawcą e-maila powinna być firma, czy konkretna osoba z imienia i nazwiska. Moim zdaniem to bardzo ważne pytanie, bo nie chodzi tu tylko o to, co wpisać w polu 'OD', lecz jak budować dobrą i o ile to możliwe emocjonalną więź z subskrybentem. Jak łatwo tu o nieporozumienie świadczy fragment opisu narzędzia do wysyłania mailingów, na który dziś natrafiłem:

Copywriter musi dopasować się do czytelnika

Dziś jeden z maili, jakie przesyłają mi czytelnicy tego bloga, wraz z moją odpowiedzią. Odpowiadam w nim na pytanie, jak dopasować się do klienta, by tekst do niego skierowany była maksymalnie skuteczny. Irek pisze: " Mam też pytanie techniczne, jeśli chcesz, odpowiedź możesz dorzucić do zbioru Twoich artykułów, może komuś się przyda:) W jaki sposób podczas pisania tekstów ofertowych, reklam, mailingów itp. skierowanych do konkretnej grupy docelowej, dopasowujesz styl pisania? Chodzi mi dokładnie o słownictwo, zwroty, historie, które trafiają do ludzi. W jaki sposób dowiadujesz się, co będzie skuteczne? " Moja odpowiedź:

Korzyści z pisania artykułów

“Bez pisania artykułów w ogóle nie posiadałbym firmy. Właśnie dzięki temu, że były one na witrynach o wysokiej reputacji udało mi się tak rozwinąć. Mam tu na myśli zlecenia przemówień,…

Wakacyjna przygoda

Niedawno wróciłem z wakacji na morzem, na które wybrałem się z żoną i córeczką. Pewnego dnia, wybraliśmy się rano do miasta, by kupić kilka potrzebnych rzeczy. Kiedy po godzinie wróciliśmy, gdy żona próbowała wejść do budynku, w którym znajdował się nasz pokój, nie mogła otworzyć drzwi wejściowych. Zapytaliśmy naszego gospodarza, czy zamykał ten budynek. Odpowiedział, że nie, stwierdził jednak, że pewnie żona zamknęła. Po chwili przyniósł pęk kluczy, jednak żaden nie pasował do drzwi. Nie miał pojęcia, gdzie jego żona mogła położyć klucz do tego budynku. Niestety, pojechała do Gdańska i nie zabrała ze sobą komórki, więc musieliśmy czekać na jej powrót.