Copywriting kursy online i szkolenia. Copywriting kursy online i szkolenia.
  • Start
  • Psychoblog
  • Szkolenia
  • Psychokursy
  • Usługi
  • Psycholetter
  • VOD (zaloguj)
  • 9 kwietnia 2019
  • Darek Puzyrkiewicz
  • 4 Komentarze
  • Copywriting

Co Newton ma wspólnego z copywritingiem?

Nic.

A jednak jego zasady pokazują, jak copywriting pomaga więcej sprzedać.

Dzięki temu, że rozumiemy te 3 zasady, nie musimy modlić się do żadnego bożka, by rower pojechał. Wystarczy przyłożyć siłę w odpowiednim miejscu. (Unikam pewnego homofobicznego słowa, nie wiem, czy dobrze, tak na wszelki wypadek.)

Tak samo ze sprzedażą. Dlatego copywriter musi zrozumieć, że trzeba przyłożyć siłę w odpowiednim miejscu, by klient ruszył do zakupu, a nie bawić się w ładne słówka.

Na czym polega dynamika copywritingu?

Oddajmy głos Newtonowi.

1 zasada dynamiki:

Jeśli na ciało lub układ ciał nie działa żadna zewnętrzna siła lub działające siły wzajemnie się równoważą, to ciało porusza się ruchem jednostajnym prostoliniowym (jeśli wcześniej się poruszało) lub pozostaje w spoczynku (jeśli wcześniej spoczywało).

Ja to sobie wyobrażam tak. Klient dryfuje w przestrzeni Internetu lub zmierza do konkretnego portu. W pierwszym przypadku przypadkowe podmuchy kierują jego ruchem, w drugim napędza go siła jego pragnień.

Musi pojawić się dodatkowa siła, która nakieruje go na zakup. Co ciekawe, wykluczam tu stan spoczynku, bo jednak nie siedzi w porcie (choć może w portkach), lecz surfuje po Internecie.

Oznacza to prostą rzecz – jeśli nie przyłożysz żadnej siły do klienta – będzie dalej dryfował lub zmierzał do swojego celu.

2 zasada dynamiki

Jeśli na ciało działa niezrównoważona siła, to pod jej wpływem ciało uzyskuje przyspieszenie, które jest wprost proporcjonalne do działającej siły i odwrotnie proporcjonalne do masy tego ciała.

W uogólnionej wersji: Zmiana pędu ciała jest równa impulsowi siły.

Bardzo mi się podoba zwrot “niezrównoważona siła”. Zrównoważone teksty nie mają żadnej siły! Dobre, co?

Jakich sił używa copywriter?

Są tylko dwie siły, jakie mamy do dyspozycji: Od i Do, czyli siła przyciągania i siła odpychania.

Więc musisz wiedzieć, co klienta pociąga. Czego klient tak bardzo pragnie, że za tym pobiegnie na koniec świata? I to mu pokazać w obrazowy sposób. Słowami odkryć rzeczywistość, jakiej nie widać gołym okiem.

Chyba, że użyjesz siły odpychania? Najprościej: czego klient tak bardzo nie chce, że od tego ucieknie?

Tylko zawsze musisz pamiętać o trzeciej zasadzie:

3 zasada dynamiki

Jeśli ciało A działa na ciało B siłą F (akcji), to ciało B działa na ciało A siłą (reakcji) o takiej samej wartości i kierunku, lecz o przeciwnym zwrocie.

Siły występują parami. Akcja wywołuje reakcję.

Dlaczego to takie ważne?

Bo niektórzy piszą do klientów, jak by ich jedynym zajęciem było czytanie tych tekstów i nic innego się w ich życiu nie działo.

To nie jest tak, że wystarczy “użyć siły” ODDO i klient posłusznie kupuje wszystko, co mu podkładamy pod nos. Bo razem z naszą siłą, pojawia się w kliencie opór. I Nasza siła musi ten opór pokonać, a jeszcze lepiej użyć jako dźwigni sprzedażowej.

Tyle zasady, jak to wykorzystać w praktyce?

Podziel kartkę lub ekran na pół i zrób tabelkę z dwoma kolumnami. W jednej – OD – wypisz to wszystko, co ODpycha klienta – na przykład niska jakość produktu, który rozpada się po kilku dniach. W drugiej kolumnie – DO – wypisz wszystko, co mocno pociąga klienta DO czegoś, na przykład pragnienie uznania.

Zauważ ciekawą rzecz – to jest trudne. Bo za chwilę okaże się, że nie za bardzo wiesz, co naprawdę go Odpycha, a co Pociąga. Jeśli dobrze wiesz – gratuluję, masz ogromną przewagę nad konkurencją.

Prawdopodobnie masz to w głowie, jeśli jakiś czas jesteś w branży, tylko teraz trzeba wyjść poza banał pierwszych odpowiedzi.

Za chwilę zaproponuję Ci coś, co w tym pomaga, ale teraz popatrz, co dalej.

Gdy masz już tabelkę z 2 listami, uporządkuj kolumny według wartości. Tak, wartości, nie ważności.

Co mam na myśli, pisząc wartość?

To odpowiedź na pytanie: ile klient byłby gotów za to zapłacić?

Bo zobacz, wiele osób przyzna, że na przykład “jakość” produktu jest najważniejsza, ale ile zapłaci za to, by ją mieć? Płacenie ujawnia nasze faktyczne priorytety, a nie te, publicznie deklarowane. Więc kluczowe jest to pytanie: za co zapłaci najwięcej?

Kiedy już stworzysz sobie listę “wartości”, wybierz 3 najważniejsze i wokół nich zbuduj treść.

I już!

Pierwszy przewodnik psychowritingu

Chcesz bezpłatny przewodnik Psychowritingu?

A w nim:


- 2 głupie mity o copywritingu (jak przestać wkurzać klientów?)

- Co pisać, by pobudzać klientów do zakupów?

- 3 kroki do satysfakcjonujących odpowiedzi – z przykładami!

- 6 pytań klientów, domagających się odpowiedzi

- Bardzo prosty schemat tekstu sprzedażowego

- Jak dalej rozwijać tę umiejętność pisania?

- PLUS codzienny newsletter!

Pobierając materiały, wyrażam zgodę na otrzymywanie newslettera i informacji handlowych od Dynanet.pl Dariusz Puzyrkiewicz. Mogę cofnąć zgodę w każdej chwili. Dane będą przetwarzane do czasu cofnięcia zgody.

Poprzedni artykułSprytna sztuczka copywriterska
Następny artykuł12 Kroków Anonimowych Copywriterów
O autorze Darek Puzyrkiewicz

Nazywam się Darek Puzyrkiewicz i jestem Copywriterem. Chętnie opowiem Ci więcej o copywritingu. Chcesz dowiedzieć się, jak zwiększyć sprzedaż (nie tylko w Internecie!)? Pobierz bezpłatny poradnik psychowritingu i zacznij czytać mój nietypowy newsletter, a dowiesz się dużo więcej, niż z oficjalnych artykułów. Kliknij w poniższy link:

Strona internetowa: https://dynanet.pl/newsletter-copywritera/

Podobne artykuły
  • Sprzedawcy są z Marsa, a klienci z Wenus – jak copywriterska Mapa Empatii pomaga ulepszyć komunikację marketingową? 10 maja 2022
  • Marketing konwersacyjny
    Jak zwiększać konwersje content marketingiem? Zacznij rozwijać marketing konwersacyjny 4 maja 2022
komentarze 4
  1. Reply
    Małgorzata Pałacz 16 kwietnia 2019

    Panie Darku ciekawa jestem co wydarzyłoby się gdyby to osławione jabłko nie spadło Newtonowi na głowę…Ile na tym straciłby świat nauki…Jednak, mówiąc poważnie- porównanie zasad dynamiki do dynamiki copywritingu wydaję się być logicznie uzasadnione, oczywiście treść merytoryczna jest bardzo ważna. Jednak, czy nie jest prawdą, jak bardzo może się różnić, niemal jednakowa treść od siebie? Tekst napisany sztywnym, tylko w merytorycznym tonie stylu, nie zainteresuje klienta, wręcz go znudzi. Gdy tę samą treść ubierzemy w ładne- jak Pan to określił-słówka, możemy obudzić ciekawość. Nawet kwaśny cukierek, owinięty w kolorowy papierek może być ciekawszy w ofercie, niż słodki w szarym opakowaniu. Problem polega na tym, że zabawa słowami jest trudną sztuką i nie każdy potrafi zgłębić jej arkana.
    Pozdrawiam

  2. Reply
    Maciej Żółtowski 31 maja 2019

    Ten tekst jest po prostu ge-nial-ny. Chapeau bas!

    • Darek Puzyrkiewicz 31 maja 2019

      Dziękuję 🙂

  3. Reply
    Prop trader 28 listopada 2019

    No jak babcię kocham… w życiu nie przeszło mi przez myśl, że mogę wrócić w tym wieku (szacowne już prawie 40!) do fizyki, a dokładnie do pana Newtona. I że ktokolwiek wyjaśni mi wreszcie o co chodzi w zasadach dynamiki… naprawdę, jestem pod wrażeniem!
    Chyba sobie to aż zapiszę, żeby potem wykorzystać i pochwalić się jaka to madrość na mnie spłynęła hahaha.
    Boskie!

Napisz komentarz Skasuj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.

SŁOWO DAJĘ, ZYSKI ROSNĄ! To znaczy, że strona Dynanet.pl powstała po to, by uczyć lepiej pisać i sprzedawać. Znajdziesz tu praktyczne kursy copywriterskie. Możesz też zamówić indywidualne szkolenie lub konsultacje.

Jakie kursy z copywritingu online mogę Ci zaproponować?

  • Psychostarter
  • Psychoreklamy
  • Psychowriting
  • Psychopage
  • Psyhompage
  • Psychoredakcja
  • Psychomaile
  • Psychobranding
  • Social Matrix
  • Cud Marketingowy
  • Short Message Selling
  • LinkedIn Leads
  • Pieniądze albo Życie!

Chcesz poradnik i newsletter?

Zobacz bezpłatny poradnik i newsletter >>

Zasady współpracy z copywriterem >>

Regulamin sklepu Dynanet.pl >>

Polityka prywatności serwisu Dynanet.pl >>

darek@dynanet.pl Odpowiadam w ciągu 24 godzin
501 161 491 W godzinach: 8:00 - 16:00
Potrzebujemy Twojej zgody:
Na tej stronie używamy "ciasteczek". Dzięki nim strona zapamiętuje Twoje preferencje i wybory. Kliknij “Akcepruję wszystkie”, by zezwolić stronie na używanie wszystkich ciasteczek. Jeśli chcesz je wybierać pojedynczo, kliknij "Cookie Settings" .
Wybierz ciasteczka do akceptacjiAkceptuję wszystkie
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDurationDescription
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytics
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
SAVE & ACCEPT