Storytelling w marketingu: prosty schemat
Czy potrzebny Ci jest Storytelling w marketingu?
To pomyśl, gdyby nagle udało Ci się znaleźć magiczny przycisk zainteresowania Twoją treścią, to ile by dla Ciebie był wart?
Nie ma chyba nic bardziej frustrującego niż tworzenie treści, która jest niewidoczna dla klientów, co? Tworzysz, piszesz, nagrywasz, publikujesz i… jednego wielkie nic. Próbujesz nowe formy marketingu i różne triki na uwagę… i nic.
A tymczasem wystarczy wykorzystać odwieczne prawo natury.
Czyli?
Dramatyczny storytelling narzędziem przyciągania uwagi
Od początku. Kto jest obecnie mistrzem przyciągania uwagi w internecie? Nie, nie żaden góró marketingowy, nie ta skala.
Kto przyciąga miesięcznie:
1. 16,71 mln odwiedzających
2. 15,37 mln odwiedzających
3. 15,1 mln odwiedzających
No?
Onet.pl, Interia.pl i Wp.pl. Tak zwane portale informacyjno-rozrywkowe. Oczywiście na te liczby składa się wiele czynników, ale my spójrzmy na ich główną linię zdobywania użytkowników. Czyli stronę główną. Skupię się na WP, bo chyba przez sentyment trzymam się tego serwisu od 1995 roku.
Kilka dzisiejszych historii
Mają bardzo szybkie tempo. Rosja naciera w nowym kierunku
Podpisał „ósemkę Mentzena”. Mówi wprost, co dalej
Wynajęty dom zamieniony w schronisko. Właściciele bezradni
Tak powiedział po Tusku. Nawrocki nie gryzie się w język
Pomyłki podczas liczenia głosów. Rzecznik PKW mówi, co dalej
Tragiczny wypadek reprezentantki polski. Nie żyje Maja Dębska
Mówi o związku z Orłosiem. „Dzień w dzień zastrzyk robił”
Poszła na samozbiór. Nagle usłyszała pisk
Kupiła dom. Pokazała zdjęcia. Ale metraż
Jak się ubrać na wesele? Sukienka Koroniewskiej to prawdziwa petarda
Bójka dwóch turystek. „To staje się nie do zniesienia”
Była odkryciem lat 90. Nagle zniknęła. Co dziś u niej słychać?
Chyba wystarczy, co? Czy widzisz tu jakiś wzór? Mam nadzieję, że to dla Ciebie oczywiste?
Odwieczne prawo natury mówi, że ludzie najbardziej interesują się ludźmi. Jeśli chcesz czymś zainteresować klientów, umieść tam osobę, która wzbudzi zainteresowanie klientów. To takie proste!
Zobacz, że portale plotkarskie doprowadziły to do absurdu.
Na przykład Pudelek: „Filip Gurłacz puszcza dymka podczas spaceru z żoną i synami”. Serio? Puścił dymka? Ale akcja… I ludzie to czytają 🙂
Nie namawiam Cię oczywiście do skundlenia swoich tekstów. Chciałem Ci pokazać, jak silne jest zainteresowanie drugim człowiekiem. Czyli najpierw musisz sobie wybrać bohatera treści, która ma wzbudzić zainteresowanie Twoim nudnym produktem.
Sekret dramatyzacji w storytellingu
W Psychostrategii pokazuję Ci 10 bohaterów do wyboru. Ale sam bohater, to za mało. Musi być jeszcze jakaś historia. Inaczej mówiąc DRAMA 🙂 Ale nie o nią samą chodzi, choć wystarczy zasygnalizować osobę i zdarzenie.
Przy okazji to podpowiedź. Jeśli w Twojej branży zdarzyło się coś „dramatycznego” przywołaj eksperta, który to skomentuje.
Na przykład wczoraj Iga Świątek w dramatyczny sposób przegrała mecz z Sabalenką – 0:6 w trzecim, kluczowym secie. Dziś czytam: Szczere wyznanie legendy po porażce Świątek. „Miałem łzy w oczach”
Oczywiście wypowiada się „legenda” polskiego tenisa (nadmuchana niestety) Wojciech Fibak. Ludzie lubią roztrząsać dramatyczne zdarzenia i zawsze chętnie o tym przeczytają. Przypomnij sobie, co się działo po wyborach prezydenckich, ile to analiz, ilu ekspertów…
Więc potrzebny jest bohater i dramatyczne zdarzenie. Ale ponieważ nie prowadzisz pudelkopodobnego portalu tylko biznes, trzeba do tego dodać aspekt biznesowy.
Praktyczny model historii, który zwiększa uwagę i konwersję
W dodatkowej lekcji, którą wkrótce dodam do Psychostrategii nazywam to Strukturą dramatyczną. Mówię tam o czterech silnych strukturach.
Najłatwiejsza w użyciu jest: Frustracja › Olśnienie › Zrozumienie. Czyli drama bohatera pomaga coś dostrzec i zrozumieć!
A to zrozumienie kieruje do głównego mechanizmu sukcesu, na którym opiera się działanie Twojego produktu!
Czyli: Frustracja › Olśnienie › Zrozumienie › Potrzeba produktu/usługi
PRAKTYKA
Potrzebujesz:
1. Bohatera.
2. Dramatycznego zdarzenia.
3. NAGŁÓWKA.
4. Przejścia od zdarzenia do produktu.
Pewnie te dwa pierwsze będą Ci spędzały sen z oczu. „Skąd mam to wziąć?” No proszę Cię, jeszcze nie wiesz? Onet.pl, Interia.pl i Wp.pl. Szukaj historii, które pasują do Twojej branży! I po sensacyjnym nagłówku wystarczy napisać coś w stylu: „W wp.pl odkryłem taką historię:”
Albo bardziej „dramatycznie”: „Przecierałem oczy ze zdumienia, gdy zobaczyłem tę historię na wp.pl:”
Jakieś przykłady?
PRZYKŁADY
1. Doradztwo inwestycyjne
Nagłówek: „To była bomba. Emerytura? Pomyłka czy wyrok?”
Dramatyczne zdarzenie: Pan Kowalski (50 lat) otrzymał list z ZUS informujący o szacunkowej, bardzo niskiej emeryturze, która na pewno nie wystarczy na rachunki, nie mówiąc już o jedzeniu i lekach.
Olśnienie: ZUS nie wystarczy…
Zrozumienie: Trzeba coś zrobić, ale co?
Potrzeba: Pilnie potrzebuje doradcy finansowego, który stworzy i pomoże wdrożyć Indywidualny Plan Inwestycyjny.
2. Zarządzanie projektami
Nagłówek: „To była katastrofa! Firma straciła kontrakt za 50 milionów. Kto zawinił?”
Dramatyczne zdarzenie: Media rozpisywały się o upadku ogromnego projektu cyfryzacji w dużej korporacji, który pochłonął dziesiątki milionów i zakończył się fiaskiem z powodu chaosu komunikacyjnego i braku koordynacji.
Olśnienie: Problemy wynikały z braku jednego miejsca do śledzenia postępów i komunikacji.
Zrozumienie: Rozproszona komunikacja zabija produktywność i prowadzi do takich katastrof.
Potrzeba: Oprogramowanie do zarządzania projektami, które uporządkuje pracę zespołu, zapewni przejrzystość i poprawi komunikację, by uniknąć dramatycznych porażek.
3. Wystąpienia publiczne
Nagłówek: „Był na szczycie. Ale jego ostatnie wystąpienie to kompromitacja! Jak to możliwe?”
Dramatyczne zdarzenie: W internecie huczało od komentarzy po tym, jak znany ekspert branżowy, zaliczył spektakularną wpadkę podczas wystąpienia na żywo, myląc fakty i zapominając, co chciał powiedzieć.
Olśnienie: Bazowanie na talencie lub osobistej charyzmie jest przereklamowane.
Zrozumienie: Skoro nawet najlepsza osoba może zawalić wystąpienie, to nawet „najgorsza” jest w stanie się tego nauczyć!
Potrzeba: Szkolenie oparte na sprawdzonych technikach, które nie zawiodą w żadnej sytuacji.
4. Suplementy diety
Nagłówek: „Kolejne zamknięcie szkoły przez grypę! Rodzice załamani. Czy to się kiedyś skończy?”
Dramatyczne zdarzenie: Lokalne media informowały o nagłym zamknięciu szkoły z powodu epidemii grypy.
Olśnienie: W każdej chwili dziecko może dopaść epidemia.
Zrozumienie: Trzeba zadbać o odporność dziecka.
Potrzeba: Potrzebuję porady, co zapewni dziecku super odporność i to kupić.
5. Inteligentny dom
Nagłówek: „Odkryto oszustwo! Gigantyczne rachunki za prąd w luksusowych osiedlach.”
Dramatyczne zdarzenie: W mediach głośno było o aferze, gdzie mieszkańcy nowych, luksusowych osiedli otrzymywali astronomiczne rachunki za prąd i ogrzewanie z powodu źle zaprojektowanych systemów energetycznych i braku kontroli nad nimi.
Olśnienie: Systemy nie mogą być zostawione same sobie na jednym, domyślnym ustawieniu.
Zrozumienie: Potrzebne jest inteligentne zarządzanie systemami, które dopasowuje się do warunków.
Potrzeba: Znaleźć zaufanego specjalistę i zlecić instalację systemu inteligentnego domu (oświetlenie i ogrzewanie), by nie tracić pieniędzy.
6. Kosmetyki
Nagłówek: „Szok w sieci! Znana influencerka znowu się oszpeciła? Fani nie dowierzają!”
Dramatyczne zdarzenie: Internet obiegły drastyczne zdjęcia znanej influencerki, która po kolejnym „zabiegu upiększającym” miała widoczne problemy ze skórą.
Olśnienie: Zabieg upiększający może oszpecić!
Zrozumienie: Trzeba dobierać zabiegi i kosmetyki do siebie, a nie iść za tym, co popularne.
Potrzeba: Potrzebuję fachowej diagnozy i porady, a potem sprawdzone kosmetyki.
7. Cybersecurity
Nagłówek: „Atak na banki! Setki tysięcy kont zagrożonych. Co się dzieje z naszymi pieniędzmi?”
Dramatyczne zdarzenie: Główne serwisy informacyjne alarmowały o masowym ataku phishingowym na klientów kilku dużych banków, w wyniku którego tysiące osób straciło swoje oszczędności.
Olśnienie: Strach w coś kliknąć!
Zrozumienie: Pojawiają się ciągle nowe zagrożenia, za którymi trudno nadążyć.
Potrzeba: Oprogramowanie, które zabezpieczy przed atakami i ostrzeże przed zagrożeniami.
8. Catering dietetyczny
Nagłówek: „Szokujące dane! Polacy tyją na potęgę. Czy fast foody zabiją naszą młodzież?”
Dramatyczne zdarzenie: Telewizyjne wiadomości i portale grzmiały o najnowszych statystykach dotyczących otyłości w Polsce, zwłaszcza wśród dzieci i młodzieży.
Olśnienie: Trzeba bardziej uważać na to, co jemy na co dzień.
Zrozumienie: Skoro nie mam czasu i wiedzy, jak zadbać o właściwe posiłki, muszę tego gdzieś poszukać.
Potrzeba: Catering dietetyczny z dostawą!
9. Szkolenia z produktywności
Nagłówek: „Afera w gigancie! Dyrektor zwalnia cały zespół. Czy to koniec ich karier?”
Dramatyczne zdarzenie: Branżowe serwisy informowały o głośnym przypadku zwolnienia całego działu w dużej firmie technologicznej z powodu notorycznego niedotrzymywania terminów i braku produktywności.
Olśnienie: Sama „ciężka praca” i zostawanie „po godzinach” to dziś za mało.
Zrozumienie: Problem leży w organizacji pracy, a nie braku motywacji.
Potrzeba: Szkolenie z zakresu zarządzania czasem i produktywnością.
10. E-commerce
Nagłówek: „To była bomba! Popularna platforma bankrutuje? Tysiące sprzedawców bez biznesu!”
Dramatyczne zdarzenie: Media rozpisywały się o nagłym zamknięciu popularnej platformy e-commerce, co pozostawiło tysiące małych sprzedawców bez dostępu do ich sklepów internetowych i klientów.
Olśnienie: W każdej chwili może zniknąć sklep na cudzej platformie.
Zrozumienie: Tylko własny sklep internetowy będzie odporny na kaprysy czy regulaminy dostawcy SaaS.
Potrzeba: „Własny” specjalista, który stworzy serwis i będzie go serwisował.
PODSUMOWANIE
I jak, widzisz już, że możliwości są nieograniczone? 🙂
Gdzie możesz to wykorzystać? Przede wszystkim na pierwszej linii marketingu, gdzie zdobywasz klientów, a więc różne formy treści w Social Mediach.
Ale nie tylko. Taka strategiczna drama może być idealną koncepcją do Landinga sprzedażowego! Że nie wspomnę o e-mailach.
Więcej o tym, jak tworzyć porywające treści marketingowe w strategiczny (a nie przypadkowy) sposób, znajdziesz w Psychostrategii.

Zapisz się, by otrzymać te wskazówki:
Pobierając materiały, wyrażam zgodę na otrzymywanie newslettera i informacji handlowych od Dynanet.pl Dariusz Puzyrkiewicz. Mogę cofnąć zgodę w każdej chwili. Dane będą przetwarzane do czasu cofnięcia zgody.


Leave a Comment