Copywriting kursy online i szkolenia. Copywriting kursy online i szkolenia.
  • Start
  • Psychoblog
  • Szkolenia
  • Psychokursy
  • Usługi
  • Psycholetter
  • VOD (zaloguj)
  • 2 lipca 2009
  • Darek Puzyrkiewicz
  • 3 Komentarze
  • Rozwój

Copywriter musi dopasować się do czytelnika

Dziś jeden z maili, jakie przesyłają mi czytelnicy tego bloga, wraz z moją odpowiedzią.

Odpowiadam w nim na pytanie, jak dopasować się do klienta, by tekst do niego skierowany była maksymalnie skuteczny.

Irek pisze: „ Mam też pytanie techniczne, jeśli chcesz, odpowiedź możesz dorzucić do zbioru Twoich artykułów, może komuś się przyda:) W jaki sposób podczas pisania tekstów ofertowych, reklam, mailingów itp. skierowanych do konkretnej grupy docelowej, dopasowujesz styl pisania? Chodzi mi dokładnie o słownictwo, zwroty, historie, które trafiają do ludzi. W jaki sposób dowiadujesz się, co będzie skuteczne? ”

Moja odpowiedź:

Szukam na forach grup ludzi najbliższych docelowemu odbiorcy tekstu. Jeśli jest to zlecenie, to staram się jak najwięcej dowiedzieć od zleceniodawcy. To drugie wyjście jest czasem lepsze, o ile klient jest w stanie udzielić Ci dokładnych informacji.

Miałem kiedyś taką sytuację, że pewna agencja zwróciła się do mnie o pomoc w napisaniu newslettera dla dużej, międzynarodowej wywiadowni gospodarczej. Agencja przedstawiła klientowi 2 albo 3 wersje newslettera, ale klient to odrzucał, bo jak twierdzili nie pasowało do profilu ich klienta (management wielkich firm). Kiedy mi to zlecono, po prostu zadzwoniłem do osób, które odpowiadały za kontakty z klientami w tej firmie.

Kilka rozmów z różnymi osobami wystarczyło, by wczuć się w atmosferę firmy i jej klientów. Tekst poszedł potem łatwo, a klient tak napisał: „Chciałam wyrazić swoje uznanie dla Pana pracy, jesteśmy bardzo zadowoleni z newslettera, którego Pan dla nas przygotował. Jesteśmy pod wrażeniem Pana umiejętności wychwycenia istotnych dla nas aspektów naszej działalności. Jesteśmy zadowoleni z współpracy z Państwem i mamy nadzieję, że nadal będzie przebiegała ona owocnie. Dziękujemy za miłą i kompetentną obsługę.”

Nie piszę Ci tego, by się chwalić. Dla mnie są to bardzo miłe słowa, ale najcenniejsza lekcja, jaką wtedy odebrałem, to taka, by nie skupiać się na pisaniu tekstu, lecz na docelowym kliencie, a to wbrew pozorom nie to samo, bo tekst możesz napisać w każdej chwili, ale by skupić się na kliencie, musisz dowiedzieć się o nim jak najwięcej.

Wracając do forów. Patrzę czym żyje obserwowana przeze mnie grupa, ale największą uwagę zwracam na ich problemy. Nie ma nic cenniejszego niż problem klienta 🙂 Bo zobacz, jeśli ma jakiś problem, a ty go wyartykułujesz, to on nie potraktuje tego jako obcą myśl, ale swoją, którą pochodzi wprost z jego głowy.

To najlepszy sposób dopasowania do klienta, jaki znam, bo nie dotyczy tylko słów i fraz, ale najgłębszych myśli, z którymi się zmaga. I wtedy owszem, dobrze jest użyć zwrotów, którymi klient się posługuje, ale nie one są najważniejsze, bo nawet jeśli użyjesz innych słów, ale dotkniesz tego, co naprawdę boli klienta, to masz go na widelcu.

Czasem jest tak, że kłopot, o którym pisze docelowy klient, to tylko wierzchołek góry lodowej, objaw znacznie większego problemu. I Ty musisz sobie zadać pytanie – co się za tym kryje, o co naprawdę chodzi klientowi. Ba, nie traktuj go jak klienta, ale partnera, przyjaciela.

Nie chodzi o udawanie, że jesteś bezstronnym doradcą, ale rzeczywiste nastawienie do tej osoby. Kiedy patrzysz na niego jak na klienta, widzisz tylko jego pieniądze. I masz jeden cel – wyciągnąć je jak najszybciej. W ten sposób nie zobaczysz co go naprawdę nurtuje. A jeśli pomożesz mu w rozwiązaniu jego bolących problemów, to sam Ci odda pieniądze i jeszcze będzie zadowolony.

Patrzenie przez filtr sprzedaży, zawęża pole widzenia. Zabija tez relację z nim. A ta relacja mimo wszystko jest Ci potrzebna, bo osoba, której chcesz cokolwiek sprzedać, musi obdarzyć Cię choć odrobina zaufania, szczególnie w Internecie.

Mam nadzieję, że Ci to pomoże 🙂

Tagi:
dopasowanie Oferty Do Klienta
Poprzedni artykułSmiali się, ale kiedy zobaczyli…
Następny artykułJak rozpocząć ofertę sprzedażową? Część 1.
O autorze Darek Puzyrkiewicz

Nazywam się Darek Puzyrkiewicz i jestem Copywriterem. Chętnie opowiem Ci więcej o copywritingu. Chcesz dowiedzieć się, jak zwiększyć sprzedaż (nie tylko w Internecie!)? Pobierz bezpłatny poradnik psychowritingu i zacznij czytać mój nietypowy newsletter, a dowiesz się dużo więcej, niż z oficjalnych artykułów. Kliknij w poniższy link:

Strona internetowa: https://dynanet.pl/newsletter-copywritera/

Podobne artykuły
  • Siła marketingu
    Gra o tron – w umyśle klienta (siła autentyczności) 9 marca 2017
  • 13 zasad Puzyrkiewicza 20 grudnia 2016
komentarze 3
  1. Reply
    Kasia 9 lipca 2009

    Wow. To była bardzo precyzyjna odpowiedź.

    Zajrzałam ot tak sobie, ale chyba tu zostanę… na noc. A przynajmniej z pół godzinki poczytam skoro można… 😀
    Pozdrawiam.

    • Darek Puzyrkiewicz 9 lipca 2009

      Cieszę się Kasiu, że Ci się u mnie podoba 🙂 Mam nadzieję, że znajdziesz tu coś dla siebie – jeśli nie, to daj znać, czego Ci zabrakło. Formularz kontaktowy jest do Twojej dyspozycji 🙂

  2. Reply
    gdaq 9 lipca 2009

    Podejście super, pełen profesjonalizm.
    Bardzo dobry sposób na poznanie, wczucie się w środowisko klienta.

    Zawsze ciekawiło mnie jak się dopasowuje do klienta. Trzeba jednak przyznać, że to już zabawa dla profesjonalistów 🙂

Napisz komentarz Skasuj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.

SŁOWO DAJĘ, ZYSKI ROSNĄ! To znaczy, że strona Dynanet.pl powstała po to, by uczyć lepiej pisać i sprzedawać. Znajdziesz tu praktyczne kursy copywriterskie. Możesz też zamówić indywidualne szkolenie lub konsultacje.

Jakie kursy z copywritingu online mogę Ci zaproponować?

  • Psychostarter
  • Psychoreklamy
  • Psychowriting
  • Psychopage
  • Psyhompage
  • Psychoredakcja
  • Psychomaile
  • Psychobranding
  • Social Matrix
  • Cud Marketingowy
  • Short Message Selling
  • LinkedIn Leads
  • Pieniądze albo Życie!

Chcesz poradnik i newsletter?

Zobacz bezpłatny poradnik i newsletter >>

Zasady współpracy z copywriterem >>

Regulamin sklepu Dynanet.pl >>

Polityka prywatności serwisu Dynanet.pl >>

darek@dynanet.pl Odpowiadam w ciągu 24 godzin
501 161 491 W godzinach: 8:00 - 16:00
Potrzebujemy Twojej zgody:
Na tej stronie używamy "ciasteczek". Dzięki nim strona zapamiętuje Twoje preferencje i wybory. Kliknij “Akcepruję wszystkie”, by zezwolić stronie na używanie wszystkich ciasteczek. Jeśli chcesz je wybierać pojedynczo, kliknij "Cookie Settings" .
Wybierz ciasteczka do akceptacjiAkceptuję wszystkie
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDurationDescription
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytics
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
SAVE & ACCEPT