Najlepsze kursy Darka:

  • 3 Kapelusze Puzyrkiewicza
  • 6 stopni sprzedaży
  • Cud Marketingowy
  • Nowa Szkoła Copywritingu
  • Siła E-maili
Copywriting kursy online i szkolenia. Copywriting kursy online i szkolenia.
  • Start
  • Artykuły
  • Szkolenia
  • Usługi
  • Newsletter
  • Kontakt
  • VOD (zaloguj)
  • 3 grudnia 2019
  • Darek Puzyrkiewicz
  • 8 Komentarze
  • Wywieranie wpływu

Masz odwagę wywierać taki wpływ swoimi słowami?

Wiesz, co to jest Influencer Marketing?

Gwiazdy reklamują produkty, których same nie używają. Takie słodkie oszustwo, któremu miło się poddać, gdy myślimy, że kupujemy sobie coś, czego dotykał Robert Lewandowski lub Julia Wieniawa.

Od kilku lat rosło znaczenie influencerów w marketingu, jednak już pojawiają się pierwsze sygnały, że ten słodki marketing zaczyna dostawać zadyszki.

To dobra wiadomość z dwóch powodów. Po pierwsze dlatego, że nie każdy ma budżet na znanego influencera, co stawia markę w drugim szeregu, za tymi epatującymi celebrytami i pojawia się szansa na odegranie się.

Po drugie, rośnie świadomość konsumentów, że to wszystkie piękne zdjęcia to zwykła ściema owinięta w sreberko i klienci zaczynają szukać czegoś bardziej autentycznego. I tu pojawia się luka, a właściwie kolejny etap ewolucji Influencer marketingu.

Co się zmienia?

Coraz młodsi konsumenci tracą zaufanie do opłacanych przez firmy influencerów i zaczynają się rozglądać za społecznościami, działającymi wokół jakiejś marki, produktu lub idei. Szukają podobnych sobie klientów, którzy związani są z markami jakąś formą emocji, a nie finansowym kontraktem.

Klienci nie są głupi. Już pomijam kupowanie lewych fanów i budowanie sztucznego tłoku. Konsumenci zaczynają sobie zadawać pytanie: czemu miałbym słuchać rad osoby, która ma w nosie promowane produkty, a zależy jej tylko na pieniądzach?

Przyroda nie znosi pustki, więc zaczyna się poszukiwanie nie tyle nowych, bardziej wiarygodnych influencerów, co autentycznych społeczności, których członkowie wierzą w to, co mówią i rekomendują. To właśnie takie społeczności są przyszłością Influencer Marketingu. A tę przyszłość może sobie stworzyć teraz nawet najmniejsza firma. Jak?

Zbuduj sektę wyznawców

Jeśli przeraża Cię słowo “sekta”, umówmy się, że napisałem “zbuduj grupę wyznawców”, ok? Jeśli jednak to słowo nie wywołuje w Tobie złych odruchów, może w nowy sposób ukierunkować Twój marketing.

Dlaczego upieram się przy tych sektach? Powód jest prosty – mają cholernie skuteczne techniki rekrutacji wyznawców. Mówiąc marketingowo – potrafią skutecznie generować bardzo wartościowe leady. Możesz czuć wstręt do sekt, rozumiem, ale skoro ich narzędzia rekrutacji są tak skuteczne, to może warto skorzystać z praktyk, które od tysięcy lat są tak skuteczne – tym razem do dobrych celów? W końcu nóż też służy niektórym do zadawania ran i zabijania, a używasz go do krojenia, więc może nie będzie tak źle?

Spokojnie, nie będę Cię namawiał do niczego złego!

3 fundamenty sekciarskiego marketingu

1. Silne przekonania

Musisz zacząć od uproszczenia komunikacji. Źródłem tego uproszczenia jest “ojciec założyciel”, zwany też mistrzem lub guru.

Guru sekty to wyrazista osobowość, która mocno się czymś wyróżnia. Jest jak dobry ojciec, który przygarnia swoje dzieci i daje im poczucie bezpieczeństwa. Dotarł do jakiejś “prawdy” i teraz głosi ją światu. Ma proste odpowiedzi na wszystkie pytania. To na nim opiera się komunikacja grupy – cytowane są jego słowa i odpowiedzi.

Kiedy ostatnio byłem w KFC zwróciłem uwagę na ściany lokalu. Właściwie to na obrazki na ścianach. A konkretnie zdjęcia założyciela Harlanda Sandersa. Uśmiechniętego staruszka w białym garniturze. Ojca założyciela sieci KFC. Nadal uważasz, że guru nie ma znaczenia dla marketingu? Popatrz kiedyś na te zdjęcia.

Wyrazistość założyciela nadaje ton komunikacji. Jeśli zechcesz ją stosować, to zapomnij o szarościach i przejściach tonalnych – zacznij dzielić świat na my – oni, czarne – białe, dobre – złe…

Takie polaryzujące komunikaty błyskawicznie przyciągają uwagę i pomagają łatwo opowiedzieć się po jednej ze stron. To ważne, bo dzięki wyborowi jednej z dwóch opcji stajesz się częścią wybranej grupy lub stawiasz się poza nią.

Czytasz to jeszcze i zastanawiasz się, czy to nie jest coś złego?

Staram się namówić Cię na myślenie o komunikacji jako narzędziu, które samo w sobie nie jest ani dobre, ani złe. Liczy się Twoja intencja – do czego użyjesz tego narzędzia. Jeśli człowiek, jako homo sapiens ma tendencje do preferowania prostych komunikatów jakiegoś guru, to wolisz udawać, że tak nie jest i utrudniać mu życie? Większość z nas potrzebuje autorytetu i jak najprostszego wyjaśnienia świata. Jeśli Ty odrzucisz tę formę komunikacji, zrobi to konkurencja. Chcesz pchać klienta w ramiona konkurencji?

2. Koncentracja na misji

Silna, polaryzująca komunikacja jest zawsze skoncentrowana na misji ratowania świata. Jedni chcą ratować świat przed chorobami, oferując zdrową żywność, inni robią to samo, z pomocą szczepionek, jeszcze inni zalecają ruch, ale misja musi być wyraźna.

Idealnie jest, gdy jesteś w stanie wskazać antagonistę, wroga, który ma złe intencje i dużą moc. W świecie filmu mówi się, że siła przeciwnika definiuje siłę bohatera. Czyli im silniejszy przeciwnik, tym większą siłę musi mieć bohater. A co, gdy czujemy, że mamy za mało sił na takiego przeciwnika? Potrzebujemy wzajemnej pomocy. Tak rodzi się społeczność, skoncentrowana na jednym celu – pokonać wroga.

Czy Twój produkt czyni świat lepszym, zdrowszym bogatszym, piękniejszym? Jeśli nie, to przestań go wciskać ludziom i zacznij sprzedawać coś wartościowego. Jeśli masz taki produkt, pokaż, co jest źródłem “złego”, nazwij to, namierz i zacznij z tym walczyć, angażując swoją społeczność.

3. Empatia

Pewnie wiesz, że w początkowej fazie rekrutacji sekty korzystają z techniki “bombardowania miłością”? Czy to coś złego? Tak naprawdę, to odpowiedź na potrzebę każdego człowieka – bycia lubianym, szanowanym i znaczącym dla kogoś, a najlepiej kochanym. Sama potrzeba nie jest zła, prawda? Liczy się to, jak ją zaspokajamy.

Zdarzyło Ci się kiedyś pójść do lekarza, opowiedzieć o swoim problemie, usłyszeć diagnozę i pomyśleć: pomoże mi! Sam fakt, że ktoś nas wysłucha, da odczuć, że rozumie i będzie miał autorytet, który sugeruje, że ma rozwiązanie naszego problemu sprawia, że zaczynamy w to wierzyć. Oczywiście, generalizuję, nie zawsze tak jest. Jednak to silna tendencja, za którą kryje się ważna potrzeba.

Czy w takim razie będzie to coś złego, jeśli od pierwszego kontaktu zaczniesz okazywać szczerą empatię każdemu klientowi? Stanie się? Nie sądzę. Więc pomyśl nad tym, jak swoich klientów “bombardować miłością” w autentyczny i etyczny sposób, a poczują ulgę i otworzą się na Twoje usługi i produkty.

Podsumowanie

Tak sobie właśnie pomyślałem, że część osób wkurzy się na ten artykuł. Po co mieszać marketing z sektami? To balansowanie na linie. Moje zdanie jest takie: jeśli mam dobry produkt, to na mnie spoczywa odpowiedzialność za skuteczną komunikację. Pewnie nie każdy będzie chciał korzystać z metod rekrutacji, jakimi posługują się sekty. Ja to rozumiem.

Na kilku warsztatach copywriterskich dla firm pokazałem nieco więcej technik i widziałem przerażenie w oczach: to my tak mamy teraz pisać? Zawsze odpowiadam: nie jestem osobą, która decyduje, jak masz pisać. Ja tylko pokazuję, co działa i jeśli masz odwagę zrobić kilka kroków dalej, niż konkurencja, to zrób to, bo jeśli ona pierwsza zacznie to robić, to przejmie Twoich klientów.

Chcesz copywriterski poradnik gratis?

A w nim:


- 2 głupie mity o copywritingu (jak przestać wkurzać klientów?)

- Uniwersalny klucz do sprzedaży w Internecie

- Co pisać, by pobudzać klientów do zakupów?

- 3 kroki do satysfakcjonujących odpowiedzi – z przykładami!

- 6 pytań klientów, domagających się odpowiedzi

- Bardzo prosty schemat tekstu sprzedażowego

- Jak dalej rozwijać tę umiejętność pisania?

- PLUS codzienny newsletter!

Poprzedni artykuł12 Kroków Anonimowych Copywriterów
Następny artykułJak przekonać klienta do nawiązania współpracy?
O autorze Darek Puzyrkiewicz

Nazywam się Darek Puzyrkiewicz i jestem Copywriterem. Chętnie opowiem Ci więcej o copywritingu. Chcesz dowiedzieć się, jak zwiększyć sprzedaż (nie tylko w Internecie!)? Zacznij czytać mój nietypowy newsletter, a dowiesz się dużo więcej, niż z oficjalnych artykułów. Kliknij w poniższy link:

Strona internetowa: https://dynanet.pl/psychologika-copywritingu/

Podobne artykuły
  • Pisać czy zlecać teksty?
    Zlecić, czy pisać samemu? Czy to prawda, że nie musisz być copywriterem, by tworzyć prawie od razu skuteczne teksty marketingowe? 19 kwietnia 2022
  • Psycho Customer Journey
    Jak tworzyć Psycho Customer Journey, by zwiększyć konwersje klientów? 13 kwietnia 2022
komentarzy 8
  1. Reply
    Daniel Mróz 4 grudnia 2019

    Świetny artykuł 120% cukru w cukrze. A jak wiadomo „cukier krzepi”. Gratulacje. Zaraz zastosuje.

    • Darek Puzyrkiewicz 4 grudnia 2019

      Dzięki Daniel, a co dla Ciebie jest tym cukrem?

  2. Reply
    Properly 6 grudnia 2019

    Ten uśmiechnięty, ciepły i serdeczny staruszek w KFC niemal zawsze mnie wzrusza;)
    A co do techniki znanej wszem i wobec jako „bombardowanie miłością” w różnych sekciarskich klimatach to fakt – jest to swojego rodzaju dotarcie do najbardziej podstawowej potrzeby człowieka: bycia „utulonym” jak w łonie matki, ukochanym, przygarniętym do serca itd…
    Szczerze mówiąc: słabo mi się robi jak widzę takie podejście, chociaż mam pełną świadomość tego, że ludzie neistety to kupują i kupować będą.
    Życie.

    • Ania 8 września 2020

      A to nie zależy od tego, czy utulisz fajnie, czy „słodkopierdząco”? 🙂 Już Dale Carnegie zachęcał w „Jak zdobyć przyjaciół i zjednać sobie ludzi” do biznesowego wykorzystania tej pierwotnej potrzeby „czucia się ważnym”, ale raczej nie zmierzał do tego, żeby po odpaleniu Instagrama sypały się „kochane dziubaski” i inne takie ustrojstwa…

  3. Reply
    Trader 15 maja 2020

    Ja tu się mało odzywam Panie Darku, ale czytam regularnie i… grudzień był prawie pół roku temu? Moja nienasycona dusza czytelnika domaga się nowego artykułu. Pozdrawiam serdecznie!

    P.S Influencer ostatnio wyłazi mi nie tylko z szafy, ale i z lodówki, to słówko mam wrażenie jest już wszędzie i staje się jakieś takie… zbyt częste. Coś jak przesyt „promocja, promooocja” 😉

  4. Reply
    Łukasz B 8 września 2020

    Mnie przeraza jakie pieniądze są wydawane na takie reklamy produktów… Czy aby zawsze była ona skuteczna metodą? Co jak dany influencer jednak nie podoła i reklama produktu nie przyniesie zysków? Wina po stronie produktu czy influenca? Mozna przepalić w ten sposób potencjał produktu :))

    • Darek Puzyrkiewicz 8 września 2020

      Skoro kasa idzie, to pewnie komuś się to opłaca 🙂

  5. Reply
    Alicja 15 września 2020

    Opis guru danej sekty i marki dobry. Faktycznie coś w tym jest!

Napisz komentarz Skasuj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.

SŁOWO DAJĘ, ZYSKI ROSNĄ! To znaczy, że strona Dynanet.pl powstała po to, by uczyć lepiej pisać i sprzedawać. Znajdziesz tu praktyczne kursy copywriterskie. Możesz też zamówić indywidualne szkolenie lub konsultacje.

Co mogę Ci zaproponować?

  • Usługi
  • Szkolenia

Kliknij, by zobaczyć listę wszystkich kursów, które możesz kupić oddzielnie lub jednym pakiecie: Słowny Sprzedawca >>

Chcesz poradnik i newsletter?

Zobacz bezpłatny poradnik i newsletter >>

Zasady współpracy z copywriterem >>

Regulamin sklepu Dynanet.pl >>

Polityka prywatności serwisu Dynanet.pl >>

darek@dynanet.pl Odpowiadam w ciągu 24 godzin
+48 55 267 08 59 W godzinach: 8:00 - 16:00
ul. Słowiańska 3 82-500 Kwidzyn
Potrzebujemy Twojej zgody:
Na tej stronie używamy "ciasteczek". Dzięki nim strona zapamiętuje Twoje preferencje i wybory. Kliknij “Akcepruję wszystkie”, by zezwolić stronie na używanie wszystkich ciasteczek. Jeśli chcesz je wybierać pojedynczo, kliknij "Cookie Settings" .
Wybierz ciasteczka do akceptacjiAkceptuję wszystkie
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDurationDescription
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytics
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
SAVE & ACCEPT