Copywriting kursy online i szkolenia. Copywriting kursy online i szkolenia.
  • Start
  • Psychoblog
  • Szkolenia
  • Psychokursy
  • Usługi
  • Psycholetter
  • VOD (zaloguj)
  • 19 kwietnia 2022
  • Darek Puzyrkiewicz
  • Brak komentarzy
  • Copywriting, Wywieranie wpływu

Zlecić, czy pisać samemu? Czy to prawda, że nie musisz być copywriterem, by tworzyć prawie od razu skuteczne teksty marketingowe?

Pisać czy zlecać teksty?

Szkoda, że nie każdy może zatrudnić najlepszego copywritera do pisania swoich tekstów?

Nie każdy biznes ma takie teksty, na jakie zasługuje. Mimo wielkiej wartości produktów i usług sprzedaż może być słabiutka. Z powodu słabego copywritingu. Nietrafionej komunikacji. Słów, które nie przekonują do zakupu. A przecież sprzedaż nie polega na milczącej prezentacji obrazków. Potrzebne są słowa, które objaśnią, co widać i na czym polega ich prawdziwa wartość.

Pisanie powinno być ważną aktywnością marketingową każdego właściciela biznesu i twarzy marki. Wystarczy najtańszy laptop, by pokazać światu od najlepszej strony to, co masz do zaoferowania. Bo jest wiele informacji, które może przekazać wiarygodnie tylko właściciel firmy albo twórca marki. Nie każdy nadaje się do nagrywania wideo, ale każdy może pisać. Żaden copywriter nie napisze tekstu z takim zaangażowaniem i autorytetem, jak właściciel.

Nie wystarczy jednak powiedzieć sobie: dobra, będę pisać. Jak znajdę na to czas. Ale czy w ten sam sposób powiesz do swoich klientów? „Hej, kup to… jak znajdziesz czas!” Czyli nigdy, bo kto ma czas…

A gdyby się okazało, że nie trzeba na to wiele czasu? A efekty przerosły Twoje oczekiwania? Wiem, że są osoby, które uczą copywritingu i wręcz mówią, że nie da się tego nauczyć w jeden dzień. Jeśli to prawda, to faktycznie już lepiej zlecić to komuś, kto ma dużo czasu na naukę i niech zrobi to dobrze, co? A jeśli to nie jest prawda? I zupełnie przeciętna osoba jest w stanie napisać całkiem dobry tekst po dwóch godzinach instrukcji? Na pewno nie będzie to tekst godny Nobla! Wystarczy jednak, by pociągnąć za sobą klientów i doprowadzić ich do zakupu!

Jednym ze sposobów na rozpoczęcie pisania tekstów marketingowych po półtorej godziny instrukcji jest dopasowanie słów do jednego z dziewięciu typów klientów. Działa to tak, że zamiast zgadywać, co napisać, by trafiło do właściwego klienta i przekonało go do działania, wykorzystujesz jeden z archetypów i zgodnie z nim komunikujesz się z klientem. Ma sens i jest wiele szkoleń, którego uczą tworzenia archetypów marki, takich, jak: mędrzec, bohater, twórca, kochanek, władca, odkrywca, czarodziej, opiekun, niewinny, towarzysz, buntownik i błazen.

Ja chcę Ci dziś pokazać alternatywę do tej powszechnej typologii. Mam na myśli dziewięć typów Enneagramu. Jest kilka powodów, które sprawiają, że ten typ komunikacji może w Twoim przypadku okazać się lepszy od tradycyjnego modelu.

Po pierwsze jest ich mniej, więc łatwiej wybrać ten właściwy. Po drugie, typy Enneagramu nie skupiają się na tym, jaki klient jest, ale do czego dąży. To ważne rozróżnienie, bo przecież dążenia są tym, co nas napędza do działania. Kupujemy to, czego nie mamy, a chcemy mieć. Od tego kim jesteśmy, ważniejsze jest kim chcemy być. Jak to powiedział David Ogilvy: Ludzie kupują produkty, które wyrażają kim chcą być, a nie kim obecnie są. Po trzecie, gdy wgłębisz się w zależności między typami, zaczniesz o wiele lepiej rozumieć różne zachowania klientów, które nie pasują do tradycyjnych archetypów. Po czwarte, gdy już znasz tradycyjne typy jungowskie, wejście w świat Enneagramu da Ci świeże spojrzenie na klientów. Wreszcie po piąte… ale tym później.

Żeby było jasne – Enneagram nie jest naukowym podejściem do typologii osobowości. Nie spełnia rygorystycznych wymagań metodologicznych, więc może dla Ciebie będzie nie do przyjęcia. To nie znaczy jednak, że nie pomaga w pisaniu. Ja to traktuję jak usystematyzowaną mądrość życiową na temat ludzkich postaw i zachowań, opartą na wielowiekowej obserwacji. Enneagram bardzo obrazowo tłumaczy wiele zachować i to właśnie jest jego siłą – pobudza wyobraźnię do napisania takich słów, które będą pasowały do wybranej grupy.

Ale co w ogóle daje nam typologiczne podejście do klientów? W kursie TYP, tak to podsumowuję:

Chodzi o to, że jako ludzie posiadamy pewien zestaw swoich typowych zachowań. I Twoi klienci tak mają, typowo reagują na pewne sytuacje, na okoliczności, na ludzi, na to, co podsuwasz. Jeżeli dobrze rozpoznamy ten typ reakcji osoby, która za tym stoi, która w danej sytuacji w taki a nie inny sposób reaguje, to zobacz, że nagle zyskujemy kontrolę nad sytuacją, bo wiemy, że na taki bodziec, na taką sytuację ta osoba zareaguje w taki sposób. Żyć nie umierać. (TYP, lekcja Koncentracja)

Enneagram to dziewięć głównych typów osobowości, które określane są na dwa sposoby – nazwami i cyframi:

1. Perfekcjonista
2. Opiekun
3. Zdobywca/Zwycięzca
4. Romantyk/Artysta
5. Obserwator
6. Lojalista
7. Niepoprawny optymista
8. Szef
9. Mediator

Warto mieć świadomość, że to jest pewna typologia, więc uproszczona forma opisu dążeń i zachowań klientów:

Te typy to są po prostu tylko typy. Nie istnieje człowiek, który jest idealnie pod linijkę danym typem. Nie, tu raczej chodzi o to, żeby poznać dominujący kierunek dążeń klienta, dominujący kierunek życia klienta, dominującą cechę charakteru, która wybija się nad wszystko inne i decyduje o tym, co człowiek robi, co nie. (TYP, lekcja 9 typów klientów)

Jak wykorzystać Enneagram do tworzenia skutecznych tekstów? Zacznij od ustalenia, który typ osobowości jest najprawdopodobniej Twoim najlepszym klientem. Typy Enneagramu są bardzo obrazowe, więc łatwo sobie wyobrazić ich reakcje na Twoją komunikację, produkt czy usługę. I teraz zobacz, jak łatwo będzie odkryć w opisywanym produkcie lub usłudze te cechy, które dla danego typu będą miały największe znaczenia. Na przykład:

„Chcą mieć trwałą podłogę”, „trwała”, czyli włącza się nasz Perfekcjonista: ona musi być dokładnie taka. „Chcą łatwo sprzątać dom” – znowu Perfekcjonista, porządeczek, pod linijeczkę. (TYP, lekcja Przykłady)

To podejście pomoże Ci nałożyć odpowiedni filtr na obraz produktu. Gdy wiesz, czego szuka docelowy klient skupiasz się tylko na tym, co dla niego ważne, to właśnie znajdujesz w produktach. Czyli dzięki temu nie opisujesz już wszystkiego „jak leci”, zamiast tego patrzysz na produkt oczami swojego docelowego klienta! I tylko o tym piszesz. Pełne skupienie na spersonalizowanej treści pomoże Ci stworzyć tekst trafiający do klienta nie dlatego, że „ładnie” piszesz, tylko piszesz o tym, co ma dla niego największe znaczenie.

Więc teraz zadaj sobie pytanie – jaką kartą gra klient? Oczywiście jak mówiłem, tutaj nigdy nie będziemy mieli do czynienia z taką czystą osobowością, zresztą zainteresuj się Ennagramem i zobaczysz, że tam są pewne zależności między zachowaniami i że dany typ w określonej sytuacji zachowuje się w taki sposób. Tam jest ciągła gra. Natomiast jest pewna dominacja pewnych cech i powiedz sobie: ok, klient, do którego ja się kieruję, klient, z którym chcę pracować, klient, któremu chcę pomagać, który byłby to klient? To, do kogo się skierujesz, to wywoła odpowiedź u tych osób, to jest to, co Ty robisz, na kogo zwrócisz uwagę, ta osoba zareaguje. (TYP, lekcja 9 typów klientów)

Zobacz, nie musisz być typem sprzedawcy, by tysiące klientów do Ciebie kupowało. Wystarczy, że dopasujesz tekst do typu klienta. Tego typu, który reprezentuje największą grupę klientów. Co więcej, ze swojego doświadczenia wiem, że pisanie do wybranego typu jest łatwiejsze, niż tworzenie ogólnego tekstu marketingowego. To jest takie doświadczenie, jak rozmowa z konkretną osobą. Nie zastanawiasz się nad każdym słowem, one stają się naturalną konsekwencją dialogu z klientem, a nie próby wciśnięcia mu czegoś, czego nie chcę.

Jeśli takie podejście do copywritingu Ci pasuje, może zechcesz sprawdzić pierwszą lekcję psychokursu TYP – jest za darmo, na stronie z opisem >>

Pierwszy przewodnik psychowritingu

Chcesz przewodnik Psychowritingu?

A w nim:


- 2 głupie mity o copywritingu (jak przestać wkurzać klientów?)

- Co pisać, by pobudzać klientów do zakupów?

- 3 kroki do satysfakcjonujących odpowiedzi – z przykładami!

- 6 pytań klientów, domagających się odpowiedzi

- Bardzo prosty schemat tekstu sprzedażowego

- Jak dalej rozwijać tę umiejętność pisania?

- PLUS codzienny newsletter!

 

Poprzedni artykułJak tworzyć Psycho Customer Journey, by zwiększyć konwersje klientów?
Następny artykuł3 zagrożenia dla sprzedających w Internecie, które naprawisz tylko z pomocą SISTeRa
O autorze Darek Puzyrkiewicz

Nazywam się Darek Puzyrkiewicz i jestem Copywriterem. Chętnie opowiem Ci więcej o copywritingu. Chcesz dowiedzieć się, jak zwiększyć sprzedaż (nie tylko w Internecie!)? Pobierz bezpłatny poradnik psychowritingu i zacznij czytać mój nietypowy newsletter, a dowiesz się dużo więcej, niż z oficjalnych artykułów. Kliknij w poniższy link:

Strona internetowa: https://dynanet.pl/newsletter-copywritera/

Podobne artykuły
  • Sprzedawcy są z Marsa, a klienci z Wenus – jak copywriterska Mapa Empatii pomaga ulepszyć komunikację marketingową? 10 maja 2022
  • Marketing konwersacyjny
    Jak zwiększać konwersje content marketingiem? Zacznij rozwijać marketing konwersacyjny 4 maja 2022

Napisz komentarz Skasuj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.

SŁOWO DAJĘ, ZYSKI ROSNĄ! To znaczy, że strona Dynanet.pl powstała po to, by uczyć lepiej pisać i sprzedawać. Znajdziesz tu praktyczne kursy copywriterskie. Możesz też zamówić indywidualne szkolenie lub konsultacje.

Jakie kursy z copywritingu online mogę Ci zaproponować?

  • Psychostarter
  • Psychowriting
  • Psychopage
  • Psyhompage
  • Psychoredakcja
  • Psychomaile
  • Psychobranding
  • Social Matrix
  • Cud Marketingowy
  • Short Message Selling
  • LinkedIn Leads
  • Pieniądze albo Życie!

Chcesz poradnik i newsletter?

Zobacz bezpłatny poradnik i newsletter >>

Zasady współpracy z copywriterem >>

Regulamin sklepu Dynanet.pl >>

Polityka prywatności serwisu Dynanet.pl >>

darek@dynanet.pl Odpowiadam w ciągu 24 godzin
+48 55 267 08 59 W godzinach: 8:00 - 16:00
ul. Słowiańska 3 82-500 Kwidzyn
Potrzebujemy Twojej zgody:
Na tej stronie używamy "ciasteczek". Dzięki nim strona zapamiętuje Twoje preferencje i wybory. Kliknij “Akcepruję wszystkie”, by zezwolić stronie na używanie wszystkich ciasteczek. Jeśli chcesz je wybierać pojedynczo, kliknij "Cookie Settings" .
Wybierz ciasteczka do akceptacjiAkceptuję wszystkie
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDurationDescription
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytics
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
SAVE & ACCEPT