Jak pisać ciekawe teksty?

    Sieć jest pełna stron, których nikt nie chce czytać. Dlaczego?

    Bo są nudne, albo pisane nieludzkim językiem. A jakie są Twoje oferty? Sprawdź, jak pomogą Ci je ulepszyć te trzy techniki tworzenia ciekawych tekstów.

    Wzbudzą one zainteresowanie czytelnika do tego stopnia, że przeczyta cały artykuł, aż do końca. Jedna z nich, często prowadzi do zaskakujących rezultatów.

    Okazuje się, że sam ciekawy i wyszukany design strony internetowej to za mało, by zdobyć czytelnika. Rolę tę spełniają publikowane w serwisach artykuły, wypełnione informacjami, których szukają internauci. Nie wystarczy jednak tylko zaoferowanie im informacji, których poszukują. Trzeba je jeszcze podać w odpowiedni sposób.

    Ciekawie podany tekst zapewnia dwie rzeczy:

    1. Będzie przeczytany do samego końca – czytelnik zapozna się ze wszystkimi informacjami.
    2. Czytelnik poczuje, że ktoś wreszcie odpowiedział na jego potrzeby informacyjne. To budzi zaufanie i rodzi wiarygodność, a to już prosta droga do przekonania go do wykonania NOR.

    Jedną z najczęstszych przyczyn publikacji nieciekawych tekstów na stronach jest to, że ich autorzy zapominają, iż piszą dla ludzi. Koncentrują się na informacji, zamiast na czytelniku.

    I to jest kluczowy sekret pisania tekstów, które chętnie się czyta. Muszą być one dostosowane do czytelnika, odpowiadać na jego pytania i potrzeby. Ważne jest też, by dostosować tekst do percepcji odbiorcy i wykorzystać naturalne mechanizmy przyciągania uwagi.

    Każda strona internetowa ma tylko taką wartość, jaką widzą w niej jej odbiorcy.

    3 techniki pisania ciekawych tekstów:

    1. Daj czytelnikowi to, czego szuka

    Na samym początku musisz zdecydować, do kogo kierujesz swoją stronę. Kto jest jej docelowym odbiorcą, który najbardziej skorzysta na zapoznaniu się z opublikowanymi na niej informacjami.

    To jest tak samo, jak z rozmową. Jeżeli interesujesz się pisaniem skutecznych tekstów reklamowych, to gdy tylko usłyszysz, że ktoś wypowiada się na ten temat, od razu nadstawiasz ucha. W większości wypadków, szydełkowanie nie wzbudzi już takiego entuzjazmu.

    Następny etap przygotowań, to poznanie docelowego odbiorcy. Kim jest i czego szuka na twoich stronach? Z jakimi problemami się zmaga, czego się obawia, do czego dąży i o czym marzy?

    Kiedy już określisz swojego docelowego odbiorcę i zbierzesz informacje na jego temat, możesz zacząć dostosowywać zawartość strony do jego oczekiwań. Wybierz tematy, które go najbardziej interesują, daj odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania.

    Nie umieszczaj tekstów, które nie zawierają informacji, ważnych dla wybranej grupy docelowej. Może być tak, że czytelnik, którego chcesz namówić do NOR, przypadkowo trafi na taki tekst na samym początku odwiedzin na twojej stronie. Na podstawie jednego, nudnego artykułu jest w stanie szybko stwierdzić, że twoja strona nie ma niczego interesującego do zaoferowania.

    2. Wykorzystaj naturalną ciekawość

    Nie wystarczy sam temat, interesujący czytelnika. Trzeba jeszcze treść podać w sposób, który go zaciekawi.

    Co interesuje ludzi najbardziej? Oto kilka przykładów:

    • Przede wszystkim inni ludzie. Ożywiaj informacje historiami z życia ludzi podobnych, do docelowego odbiorcy.
    • Newsy. Zmień tekst w wiadomość o wydarzeniu, które ma znaczący wpływ na życie czytelnika.
    • Konflikt. Zawsze gwarantuje powodzenie. Konflikt może rozgrywać się na wielu płaszczyznach, na przykład: twój produkt wzbudza sprzeciw konkurencji, klienci, którzy skorzystali z twojej oferty wywołują zamieszanie w swoim środowisku, jak walczysz z przeciwnościami, w ulepszaniu swojego produktu.
    • Niezwykłe wydarzenia, coś co wywołuje zdziwienie, czego jeszcze nie było.
    • Tajemnice i sekrety. Jeżeli ujawniasz coś, co dostępne jest tylko dla wąskiego grona, na pewno zaciekawi czytelnika.

    Przypatrz się serwisom informacyjnym, jak konstruują swoje wiadomości.

    Zacznij od informacji, której nie zna czytelnik. Jeśli na początku napiszesz o czymś, co jest mu dobrze znane, pomyśli, że nic ciekawego nie ma na tej stronie.

    3. Zbuduj napięcie, które zmusi do zapoznania się z całością artykułu

    To bardzo mocna technika, która pomimo swojej prostoty, potrafi zaskoczyć swoją skutecznością.

    Wykorzystaj tak zwany Zeigarnik effect. W skrócie, polega on na tym, że niedokończone zadania tworzą psychiczne napięcie, które można rozładować tylko w jeden sposób. Trzeba doprowadzić do zakończenia zadania.

    Wystarczy, że na początku tekstu zapowiesz jego kolejne elementy, i uświadomisz czytelnikowi, że musi przeczytać całość, by odkryć jego pełny sens. Mogą to być kolejne kroki działania, albo też rozpoczęte historie, które dokończysz dopiero pod koniec artykułu.

    Dzięki temu czytelnik nie odpuści, dopóki nie dokończy ‚zadania’, czyli przeczyta cały tekst.

    Technika ta często wykorzystywana w telewizji, gdy na początku wiadomości, prowadzący zapowiada ciekawe historie i przechodzi do kolejnych tematów. Popularne seriale są dobrym przykładem tworzenia napięcia. Poszczególne odcinki kończą się bowiem często w samym środku ważnej sceny, wzbudzając ciekawość i pytanie: Co z tego wyniknie?

    To tylko trzy, proste sposoby na pisanie ciekawych tekstów. Ich zastosowanie jednak przynosi znaczące efekty. Wypróbuj jej jak najszybciej, a od razu wzrośnie zainteresowanie internautów twoimi tekstami.

    Powodzenia!

    Liczba komentarzy: 6

    1. Krzysztof
      12 sierpnia 2008 z 19:49

      Bardzo ciekawe i potrzebne rzeczy porusza Darek w tym artykule. Oczywiscie z natury rzeczy jest on ogólny, ale bardzo przydatne by okazaly sie jakies przyklady, ktore można by modyfikowac do swoich potrzeb. Kiedyś uczstniczyłem w pewnym kursie i prowadzący podal bardzo ciekawy przyklad pisania naglowkow, biorac jako material wyjsciowy tytul znanej książki: „Jak zjednać sobie przyjaciół i osiągnąć sukces”, czyli model „Jak ….. i ……”.
      I zaraz padło sporo propozycji innych nagłówków z zupenie różnych dziedzin, nawet przeciwstawnych.
      Myślę, że w tym przypadku, wymagałoby to więcej pracy, aby opracować tekst mało ciekawy i w kontrze nowy, z zastosowaniem powyższych zasad. Tekst może być na popularny temat, np „Jak schudnąć 10 kG w ciągu miesiąca”, lub podobny. Tekst może być podzielony na kilka części, z wariantowymi fragmentami, oraz opisem ktore a powyższych zasad mają zastosowanie.

    2. Darek Puzyrkiewicz
      14 sierpnia 2008 z 20:18

      Tak, będą przykłady, bo szykuję rozszerzoną wersję tego artykułu, który wyślę wszystkim moim subskrybentom.

      Dlatego mile widziane są sugestie, co powinno znaleźć się w takim raporcie. Czekam na wasze propozycje.

    3. Alicja
      26 sierpnia 2008 z 13:22

      Staram się tak właśnie pisać – nie piszę jednak tekstów reklamowych, ale artykuły, notki prasowe, newsy…
      Ciągle jeszcze nie mam pomysłu jak „zagospodarować” reklamowo mój sklepik z książkami, ale mam nadzieję, że taki pomysł jednak się zrodzi, także dzięki Twojej pomocy, oby szybko.

    4. Tomasz
      21 września 2008 z 23:31

      Świetny artykuł, niedługą będę wykorzystywał Twoje rady na maksa, a więc „czeszę” stronę dynanet w poszukiwaniu rad, takich jak powyższe – dzięki
      Tomasz

    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail pozostanie ukryty
    Wymagane pola są oznaczone *